2017-02-02

Världens sämsta hisspitch

Maresi 2 är omkring 75 000 ord nu. Det är längre än Arra, till exempel, som var strax under 70 000. Det är mycket längre än Maresi som var ca 48 000. Jag tror att jag närmar mig slutet nu - men med närmar menar jag att det kan vara 20 000 ord kvar, det kan också vara mer eller kanske till och med mindre. Och jag vet inte heller hur det slutar, ännu. Jag har en aning, men min aning kan vara helt fel.

På skoj låg jag igår och tänkte ut en hisspitch för Maresi 2, ni vet en sån där två meningar lång förklaring (helst frestande) av vad boken handlar om, eller hur den är. Snart måste jag nämligen skriva synopsis på boken för min agent, och då är det bra att tänka på sådant. Det blev "Anne på Grönkulla möter Tehanu med lite Lilla huset i den stora skogen for good measure" vilket är ungefär den värsta hisspitchen någonsin. Jag har också kommit på en egen genrebenämning: domestic fantasy.

Inget av det här funkar speciellt bra för att sälja boken.

Men jag gillar berättelsen väldigt mycket själv. Faktiskt. Och det är inte alls självklart när jag är 75 000 ord in i en historia.

7 kommentarer:

  1. Nåja! Det där ska bli spännande att lägga på minnet mycket mycket noga och sen fundera på hur det stämmer. Och domestic fantasy, ljuvligt! Heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan hända att det inte stämmer alls för att jag är så usel på att pitcha! Men jag ser själv influenser av båda.
      Domestic fantasy låter inte så rafflande, bara...

      Radera
  2. Huvudsaken är att du är nöjd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt nog är jag det. Men iofs blir jag lite misstänksam. Kanske det är helt jättedåligt nu när jag en gång är nöjd?

      Radera
  3. You had me at domestic fantasy. Det här kommer nog att bli SÅ bra! Jag längtar efter att få läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag som trodde domestic fantasy lät urtrist!

      Radera
  4. Jag är också såld på "domestic fantasy". Tror faktiskt att det kunde fungera som en terms som kunde användas på riktigt eftersom "domestic" är så fullständigt annorlunda än det som speciellt den stora massan oftast kopplar ihop med ordet "fantasy" (gissar jag).

    SvaraRadera