2017-02-14

Text på olika vis

Jag hann till mötet igår och hann till och med luncha med redaktör'n före, så vi kom åt att diskutera manus. Det känns alltid lite avigt att prata om en text som inte är klar, men det gick ovanligt bra, och redaktör'n verkade inte tycka att det lät helt oävet heller. Så det var ju bra. Och dessutom tror jag att jag igår på förmiddagen klurade ut hur det hela skall sluta, ett slut som känns väldigt rätt. På tågresorna lyckades jag skrapa ihop 1000 ord också, så på det stora hela en lyckad arbetsdag.

Idag skall jag till Hfrs igen, för jag är inbjuden till FILI's "Editor's dinner" med en bunt redaktörer från Europa och USA. Där finns också en redaktör från mitt amerikanska förlag Abrams som det skall bli extra trevligt att träffa. Igår kväll fick jag ett nytt anbud via min agent från en utländsk förläggare som lade bud på hela trilogin och som dessutom skrivit ett kärleksbrev till Maresi - vilket gjorde mig väldigt glad. Och tågresorna till och från Helsingfors skall jag använda till att skriva - slutet börjar hägra nu. Redaktör'n frågade om hon får läsa snart, men det får hon nog inte - mina första utkast är verkligen inte för någon annans ögon. Jag skriver snabbt och jag skriver slarvigt och det finns oerhört mycket att göra i redigeringsfasen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar