2017-02-28

Färdig!

Jag klarade det! Jag höll min egen godtyckliga deadline - jag blev precis klar med det första utkastet av Maresi II! Inom februari, som jag hade hoppats. 104 615 ord text blev det. Jag påbörjade processen i slutet av mars förra året. Det har funnits en paus på fyra månader av olika orsaker, så egentligen har jag skrivit ett första utkast på sådär åtta månader, eller ca 13 000 ord i månaden. Det är ohyggligt snabbt, även för mig. Men lugn, bara lugn: det kommer att ta minst åtta månader att arbeta om manuset i flera omgångar tills det går att publicera... Minst. Alltså, jag understryker: minst.

Det lustiga är att jag vet att det är riktigt riktigt svagt. Inte bara på sina ställen, utan genomgående. Allt måste skärpas: karaktärer, dramatiska kurvor, beskrivningar, känslan för plats osv osv. Och ändå tycker jag förfärligt mycket om det här berättelsen. Fortfarande. Inte för att jag är så nöjd med den eller med mitt eget arbete (fast jag är nöjd med min arbetsdisciplin, det är jag faktiskt), utan bara för att jag ... ja, gillar den. Gillar Maresi. Gillar temat och tanken bakom.

Vad skall jag göra nu då?
Nu skall jag låta texten vila ett slag. Jag har mycket annat som väntat på mig: jag skall skriva om en pjäs jag arbetat på ett tag. Jag blev just ombedd om en novell för en publikation. Jag skall skriva de resterande 4 blogginläggen för en 9-stops-bloggturné i England inför lanseringen av Naondel, och jag skall gästblogga på Debutantbloggen så småningom. Jag skall läsa ansökningar för en bidragskommitté jag sitter i. Jag skall skriva en kortnovell för ytterligare ett projekt. Ja och så var det visst några blogginlägg jag skulle skriva för USA senare i vår, dem kan jag också tackla nu. Jag har deadline för en kolumn i morgon. Och i slutet av mars skall jag resa till Milano för en litteraturfestival, med italienska Maresi (som annars är skitsnygg!).



Men först skall jag belöna mig själv lite med att gå på en dagsföreställning av Tom of Finland.

6 kommentarer:

  1. Wihoo!! Skumpa och fanfarer! Själv sitter jag och petar i mitt manus som varit "nästan klart" ganska länge... :'D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...eller ärtsoppa och tulpaner :-D

      Radera
  2. Braaaaaaaaaavo! Härligt, Maria, så duktig och flitig du har varit! Sjukt mycket text på väldigt kort tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo jag känner mig rätt superduktig just nu!

      Radera
  3. Whoohoo! Bravo.

    Verkligen snyggt omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag också! Ett av mina favoritomslag.

      Radera