2017-01-04

USA + Maresi = hänt

Jag hade helt glömt att Maresi lanserades i USA igår. På Tolkiens födelsedag. Jag blev påmind om det först när foton och recensioner började dyka upp på Instagram och Twitter under kvällen, då USA vaknade. Och jag vet inte ens hur jag skall formulera hur det känns - det är oerhört roligt, och jag är oerhört stolt, men fortfarande känns det mest helt absurt att se min bok på bokhyllor i amerikanska bokhandlar. Det var en recension i Tor också, (klicka här för att läsa, men den är FULL av spoilers), och för oss nördar är det en Väldigt Big Deal. Dessutom är det en klok och eftertänksam recension, som har vissa förbehåll, men jag vet ju att dessa förbehåll får svar i Naondel. Det har kommit en mängd bloggrecensioner också, jag har länkat till några av dem på mitt författarfacebook-konto.

Idag har jag också glädjen att berätta att hela Krönikor från Röda klostret-trilogin sålts på auktion till ett väldigt bra förlag i Brasilien, Editora Morro Branco. Så nu kommer de att utkomma på portugisiska! Vi är nu uppe i 18 länder för Maresi och 11 (tror jag) för hela serien.

Jag höjde en liten skål för Tolkien igår. För det var nog hans böcker som öppnade dörren till Fantasyland för mig, även om jag också läste mycket annan fantasy (Narnia var också avgörande). Men emotionellt levde jag mig allra mest in i Sagan om Ringen. Som elvaåring lärde jag mig dikterna i trilogin utantill på sommarstugan när jag inte hade något annat att göra. Och nu står våra böcker ofta rätt nära varandra på bokhandelshyllorna, Tolkien och Turtschaninoff. Sämre kunde man ha det.

4 kommentarer: