2017-01-05

Maresi som mjukpärmad

Idag är Maresi ute i mjukpärmad version i England (det händer väldigt mycket på en gång nu!) och mitt superba brittiska förlag Pushkin Press har en tävling på Twitter där man kan vinna ett ex av boken. Bara som tips! Så här snygg är denna utgåva:






Det tog mig evigheter innan jag såg det dubbla i bilden på pärmen... Jag är säker på att alla andra ser det genast, men jag är tydligen tokblind.

Det finns flera citat både på bakpärmen och inne i boken av andra författare, bloggare, från recensioner i stora brittiska tidskrifter. Jag läser dem och kan liksom inte begripa att det är min bok de talar om. Det citat som värmer mitt hjärta allra mest är det av Jonathan Stroud.


Jag träffade ju Stroud på Göteborgs bokmässa och han var oerhört trevlig, och en mycket generös medpanelist då vi hade seminarium ihop. Han hade dessutom läst Maresi och tyckte mycket om boken, och bad mig sända honom ett signerat ex. Jag gjorde det, och vågade lite senare fråga ifall han skulle vilja blurba boken för den nya utgåvan. Det ville han gärna. Det är något extra med att ha ett citat av en författare man läst och beundrat i flera år i sin egen bok.

Har ni inte läst Strouds kvartett om djinnen Bartimaeus så rekommenderar jag att ni gör det NU. Jag karaktäriserar dem som "det här skulle hända ifall det på riktigt fanns folk med magiska förmågor i England, till skillnad från en viss mycket känd bokserie". De är dessutom de roligaste fantasyböcker jag läst (och jag fick därtill gråta floder). Hans nya serie om Lockwood är helt annorlunda, inte lika rolig men istället riktigt, riktigt skrämmande YA-spökhistorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar