2017-01-23

Måndag och sånt

Måndagar känns ibland som en enda lång startsträcka.

Det tar tid för mig att komma in i manuset igen, efter en två dagar lång paus. Hur full jag än är av goda föresatser så är det svårt att komma igång. På måndagar betalar jag räkningar och gör admin - jag ska egentligen göra det efter att jag skrivit, men är det inte behändigast att bara göra det undan? Och så gör jag det. Och lite till.

Jag jobbar hemifrån nu, arbetsrumslös. Hoppas på ett arbetsrum till hösten. Egentligen tycker jag mycket om att jobba hemifrån. Jag trivs bra här. Jag trivs med att slippa klä på mig kläder jag kan visa mig bland folk i, jag trivs med att ha mitt eget kaffe och mitt kylskåp nära. Men det knepiga är att min man nu också jobbar mestadels hemifrån, han är borta 1-2 dagar i veckan bara. Och jag har väldigt svårt att få riktig arbetsro med någon annan i huset. Jag behöver några timmar om dagen då jag är riktigt fri.

Men alltid är inte arbetssituationen idealisk. Och jag har lärt mig, att skriva måste man, ändå.

I fredags skrev jag en grej som visade att en bifigur i manuset har en intressant backstory. Jag vet inte alls hur den ser ut, bara att den finns och att den sannolikt är full av överraskningar. Med andra ord: ännu en bok jag vill skriva.

3 kommentarer:

  1. Jo alltså jag blir också helt nipprig av att ha folk i samma hus/lägenhet när jag ska skriva eller jobba, men inget problem med att sitta på kafé. Och HURRA för (idén till) ännu en bok! :) Kommer aldrig att tröttna på dina historier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. :-) Det är som en kedjereaktion: varje bok genererar idéer till minst två till!

      Radera