2017-01-03

Lustläsning

Plötsligt har jag övergett all annan läsning och slukar hela Anne på Grönkulla-serien (som jag fick i julklapp på engelska). Och jag kan inte sluta läsa - jag som brukar lägga mig efter tio ligger i sängen och läser till efter midnatt då jag slutar bara för att ögonen vägrar hållas öppna. Detta är alltså böcker som jag läst hur många gånger som helst (fast det är länge sedan nu), böcker där jag vet exakt vad som kommer att ske, böcker där en del avsnitt (de roliga små anekdoterna från Avonlea t.ex.) tråkar ut mig. Ändå är de helt uppslukande. Jag vet faktiskt inte vad det är, om det är språket eller just det att det är så bekant och tryggt. Men jag vill inte heller analysera det: jag vill inte föra in min författarhjärna i denna läsning, och det är så skönt att det för en gångs skull går att lämna den utanför.

Och det är fortfarande en av de bästa kärlekshistorierna jag någonsin läst. Trots att Gilbert i somliga böcker nämns typ fyra gånger. Kanske just därför?

3 kommentarer:

  1. Jag återvänder ständigt till L. M. Montgomery, speciellt Anne-serien. Det spelar ingen roll att jag läst den hur många gånger som helst. Det är något med den som är speciellt.

    E-tips: på Gutenberg.org finns mycket av Montgomerys produktion, bland annat har de samlat de flesta av hennes noveller i e-format: http://www.gutenberg.org/ebooks/author/36

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det ÄR något med den! Jag kan inte sätta fingret på vad det är och jag tror inte jag vill, heller.
      Tack för tipset! Måste se om de har The Blue Castle, jag älskade den boken men har bara lånat den på bibba en gång.

      Radera
  2. Inte på Gutenberg pga copyright, men däremot hittar du den och andra av hennes nyare böcker på A Celebration of Women Writers:
    http://onlinebooks.library.upenn.edu/webbin/book/search?author=montgomery+l+m&amode=start

    Det är en bra sida i allmänhet, de har lite nyare böcker också, som de fått lov att lägga upp, såsom vissa pristagare, t.ex. Newbery Awards. Huvudsidan finns här: http://digital.library.upenn.edu/women/

    SvaraRadera