2017-01-30

Januari, ensamhet, tystnad

Så dåligt jag bloggar just nu.

Det har nog att göra med min mindset. Jag har dragit mig tillbaka ganska fullständigt. För januari och februari har jag lyckats hålla min kalender nästan helt tom, fri för skrivande. Och jag skriver verkligen. Men det betyder också att jag inte har arbetsrelaterade orsaker att åka in till Helsingfors. Jag har träffat vänner på fritiden exakt två gånger i januari. Jag har inte längre ett externt arbetsrum, så jag lämnar knappt huset. Vädret understöder på något vis detta eremitbeteende: grått, vått, tyst. Antingen är jag i skrivbubblan, eller så i sybubblan då jag samtidigt lyssnar på en ljudbok. Det är ett effektivt sätt att stänga världen ute, inser jag. När jag syr och lyssnar på en bok kan min oro inte mala på.

Och det finns mycket att vara orolig över just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar