2016-12-13

Topeliusnominerad!

Idag har jag glädjen och äran att berätta att Naondel är nominerad till Topeliuspriset som delas ut till årets ungdomsbok av Finlands ungdomsförfattare r.f.

Motiveringen (på finska) lyder:

Seitsemän naista, seitsemän kohtaloa – kaikkia yhdistää häikäilemätön ja raaka visiirinpoika Iskan. Naondel on Punaisen luostarin kronikoiden (Krönikor från Röda klostret) toinen osa, joka toimii myös itsenäisenä kertomuksena. Väkevästi ja omaleimaisesti kirjoittava Maria Turtschaninoff on luonut maailman täynnä voimaa ja tunnetta. Surumielisen ja armottoman teoksen teemoina nousevat esiin valta, vapaus ja tasa-arvo.

Och nu ger jag ett litet blygsamt julklappstips: Naondel är en utmärkt julklapp för varje läsande människa :-) På svenska hittas den här, på finska här.

4 kommentarer:

  1. Grattis :-) Jag tycker också den är en utmärkt julklapp, men tvekade ändå lite att rekommendera den till en trettonåring (en kompis ville ha present till sitt gudbarn). Jag menar, jag läste vuxenböcker som tolv - tretton, men den här personen verkar vara mera barnslig än jag var, läsmässigt alltså. Hon gillade Maresi, men Naondel är mörkare. Svårt det där. Vad tror du själv om lämplig ålder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så himla individuellt. En supermogen läsvan trettonåring, ja, men annars kanske från 15 uppåt?

      Radera