2016-12-28

Mellanrapport från en skön paus

Nu har jag inte varit på Facebook, Twitter eller Instagram sedan fredag kväll, det är fem dagar. Och det har varit hundra gånger lättare än jag trodde, och tusen gånger skönare. Bloggen ingick inte ens i min sociala medier-paus, men den har fått vila också, av bara farten. Jag har tänkt att på söndag får jag avbryta pausen, och jag längtar inte ens speciellt dit.

Jag har övat mig på att ha tråkigt. Jag har läst mer och mer koncentrerat än på länge, då jag inte kan sträcka mig efter mobilen hela tiden. Facebook skickar desperata mejl: "Du har 37 uppdateringar sedan sist! Två meddelanden! KOM TILLBAKA!" Och jag bara småler och plockar upp en bok.

För det är vad jag gjort i jul, läst. En enda film har jag sett (om), Stardust. TV:n har inte varit på sen julkalendrarna tog slut. Jag fick 13 böcker och en handväska i julklapp, best Christmas ever. Bästa läsningen i jul var utan tvekan Words are my Matter av Ursula K Le Guin. Ibland har det nog ryckt i mobiltummen, jag har velat fota mina julklappar eller dela med mig av ypperliga Le Guin-citat. Men det har fort gått över. Jag har övat mig på att istället för att hela tiden ge ut saker hålla dem för mig själv. Jag märker att jag tar in dem så mycket bättre då. Jag har skrivit dagbok igen. Jag längtar efter att skriva brev. Min kreativitet frodas: jag får hela tiden nya idéer till ett tal jag skall skriva, till ett seminarium jag skulle vilja hålla på bokmässan, till romanen. Det trängs av frantumaglia i mitt huvud, för att citera Elena Ferrante (min julklapp till mig själv var just Frantumaglia av henne). Jag känner hur jag hela tiden blir mer och mer mig själv. Jag kommer verkligen att sträva efter att fortsätta begränsa mitt varande på sociala medier i framtiden, för jag mår så oerhört mycket bättre av det.

Sonen har jullov fortfarande plus hela nästa vecka, men jag måste idag fortsätta med korrekturet av engelska Naondel. Maken tog just sonen till simhallen (i sådana stunder älskar jag honom extra mycket) och jag har satt på en maskin tvätt, satt robotdammsugaren att gå och kokat en kopp kaffe. Som uppvärmning inför förmiddagens arbete skriver jag här. Sen blir det nog tyst på bloggen också ett par dagar till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar