2016-12-19

Året som gick

Det börjar bli dags för det traditionella "Året som gick" -inlägget. 2016 har ju för att säga det rent ut varit ett skitår. Inte för mig personligen, även om året nog innehåller tunga saker för mig också. Men sådär för världen. Inget har blivit bättre direkt. 2017, du behöver sannerligen inte anstränga dig för att överträffa din föregångare.

Men för mig arbetsmässigt har det varit ett riktigt fint år. Det blir i och för sig ganska mycket upprepning av svar från tidigare år - jag förändras ju inte, det som fått mig att må bra eller bli glad förr gäller ju fortfarande, osv. Jag borde egentligen byta frågor. (Länkar dolda i texten.)


Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?
Ja då. Jag reste på mitt livs första PR-resa till London och blev bland annat intervjuad av BBC. Fick recensioner i flera stora brittiska dagstidningar, som The Guardian,  Financial Times, The Times mfl. Jag sålde filmoptionen på Maresi (nyper mig fortfarande) och blev Carnegie- och Topeliusnominerad samt hamnade på UKLAs longlist. Besökte Tove Janssons ateljé

Reste du någonstans under 2016?
London, Stockholm, Göteborg, Växjö, Paris.

Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?
En icke galen värld.

Största lärdomen?
Jag har lärt mig att sminka mig via youtube-tutorials, räknas det?

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Mycket! Det känns nästan oförskämt att räkna upp allt som gjort mig glad. Vänner, min familj, responsen på mina böcker från både Finland och andra länder, filmoptionen, att mottagandet av Maresi i England överstigit alla mina vildaste drömmar, The Telegraph har den tex på en lista över årets bästa böcker. Och att presidentparet förde med sig Maresi på sitt statsbesök till USA. Men nästan gladast blev jag av att hitta Maresi i Shakespeare & Company i Paris, där försäljaren dessutom läst och älskat boken!

Vilka böcker kommer alltid att påminna dig om 2016?
Lockwood-serien, som jag upptäckte i år, och eftersom jag träffade Jonathan Stroud i Göteborg.

Kom du ut med en ny bok?
Flera stycken faktiskt! Naondel på svenska och finska, Maresi som LL-bok på svenska och Underfors som LL-bok på finska. Plus alla utländska utgåvor av Maresi förstås.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag har varit både väldigt glad och väldigt ledsen.

Vad önskar du att du gjort mer?
Läst mer!! Undrar om det någonsin kommer ett år då det INTE är mitt svar??

Vad önskar du att du gjort mindre?

Samma svar som tidigare år: Ätit mindre socker. Slösat mindre tid online.

Bästa boken?
Alltså, The Shepherd's Crown tror jag, trots att den på sina ställen kändes halvfärdig (av förekommen anledning), helt enkelt för att den fick igång mitt läsande igen i somras.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Jag minns inte. Av bloggen att döma jobbade jag med redigeringen av Naondel.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Bättre hälsa för familjen, sådär privat. Lite mindre kringjobb och mer obruten skrivtid. 
Annars: en värld som inte höll på att gå sönder av dårskap, våld, krig, ojämlikhet, miljöförstöring och annat sånt smått.

Något du önskade dig och fick?
Nå typ det mesta som hänt mig professionellt överstiger alla mina vildaste drömmar. Ett femårigt stipendium - jag ansökte om det, men trodde ju aldrig att jag skulle få det, till exempel.

Något du önskade dig och inte fick?
Ja. Att min familj skall få vara helt frisk. Annars är jag väldigt bra på att snabbt glömma besvikelser, faktiskt.

Vad fick dig att må bra?
Att ha en ganska frikopplad semester, de veckor då jag faktiskt inte arbetade. Att bara vara med familjen. Annars är det ju skrivande som får mig att må bra.

Mest stolt över?
Att jag lyckas bolla författararbetets olika delar hyfsat bra: det inåtvända stillsamma skrivandet, det utåtriktade marknadsföringsarbetet som hela tiden växer och kräver mer tid och flexibilitet att lära sig nya saker och olika arbetssätt - de utländska förlagen jobbar helt annorlunda än de finländska. Det fanns ett tag där också då jag kände att jag började få svårt att andas för att det var så mycket - jag är stolt över att jag tog varningssignalerna på allvar och lyckades trappa ner till en mer human nivå av arbete.
Sen är jag faktiskt en jäkligt bra hustru. Det är jag stolt över. Jag försöker vara en lika bra mamma också, men är inte säker på att jag lyckas.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Ta en paus efter nästa bok, inte kasta mig in i en ny två veckor efter att den är klar (om den nu sen blir klar nästa år, men det måste den ju bli, alltså, deadlines, hjälp). Ge mig tid att andas och känna efter vad jag skall skriva härnäst.
Bli ännu bättre på att freda skrivtid. När jag läste igenom bloggen för att fräscha upp minnet för detta inlägg blev jag alldeles stressig bara av att LÄSA om min höst. Det är inte bra att ånga på sådär.

Högsta önskan just nu?
Att min familj skall få hållas frisk. Att jag skall få riktigt mycket skrivtid för att skrica Maresi II (klart). Att mottagandet av Maresi i USA blir bra. Att jag skall få följa med i processen kring Maresifilmen. Att jag skall orka börja ta bättre hand om min kropp&hälsa.

Skål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar