2016-11-03

Målberoende

Jag jobbar bäst mot väldigt bestämda mål.

Helst ordmål: tusen ord om dagen, eller två tusen, eller vad det sen råkar vara, det beror på projektet. Jag är nämligen av naturen lat, och kräver ganska hård disciplin för att få något till stånd. När jag redigerar måste jag ha andra sorters målsättningar: si och så många sidor om dagen, oftast.

Nu har jag röjt undan allt annat, har bara Maresi II att jobba med. Men jag kommer inte igång, för jag kan inte sätta något specifikt mål för dagens arbete. Jag sitter nämligen med ca 40 000 ord skriven text, som jag måste se om något går att rädda då jag nu äntligen hittat fram till rätt miljö och premiss för texten. Det vill säga, jag kombinerar att skriva nytt med att skriva om och ändra om och stryka. Och det kan jag inte kvantifiera. Så jag kommer aldrig ens igång. Och det gör mig frustrerad. Har nån några bra tips??


8 kommentarer:

  1. Kan du försöka tävla mot dig själv på nåt sätt? Du måste jobba koncentrerat 4 x 45 minuter och får inte göra något annat under den perioden?

    Ibland om jag inte alls har lust att skriva nån artikel så bestämmer jag att jag får x tid på mig och så MÅSTE jag bara göra det. Men så klart svårare för dig att mäta, men just därför kanske en viss bestämd tid? Haha, kanske det här inte hjälper ett skvatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä men det låter helt vettigt - jag gillar ALLTID att tävla mot mig själv. Åtminstone det där med 45 min intensivt jobb, och sen se hur långt jag kommit, och utvärdera. Tack!

      Radera
  2. Skulle precis föreslå tid när inte kvantitet funkar. Jag kör oftare på tid än kvantitet. Men precis som du så behöver jag räkna på nåt sätt (fast jag är himla dålig på matematik så det är väl lite si och så med vad det ändå...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det behöver ju inte bli rätt när man räknar, bara det blir nåt...

      Radera
  3. Är det du redan skrivit i en textbehandlibgsfil eller i ett häfte? Då kunde du väl bestämma dig för att behandla x antal sidor per dag. (Alltså inte räkna ord, men nog behandlade sidor.)

    Hälsningar från Barcelona,
    -Ben-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja, men det är svårt, då jag klipper och klistrar och stryker. Men nog går det framåt ändå.

      Radera
  4. Jag har inga tips. För mig fungerar ordräkning eller kapitelräkning (nu då jag skriver läsebok ska varje kapitel vara ungefär lika långt) allra bäst, tycker precis som du att det är svårt när man inte kan RÄKNA vad man har gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det! Tur att jag inte är ensam om att tycka så.

      Radera