2016-11-21

Lite (men inte mycket) mer om filmen

For those of you who found my blog through the movie announcement: I update this blog mostly in Swedish these days, but I have an English author page on FB, here.

Jag har efter torsdagen fått en mängd frågor om filmen från olika håll, vilket naturligtvis är väldigt roligt. Men tyvärr kan jag inte svara på nästan någon av dem. Avtal av den här sorten är nämligen superduperhemliga, och det finns nästan ingenting jag får säga. Till exempel något om tid, pengar osv.

Vad jag kan berätta är att jag på inget vis varit involverad i förhandlingarna. Det är min agent Elina Ahlbäck (som i år förhandlat fram två andra filmavtal för finländska böcker) som tillsammans med sitt team skött precis allt. Jag är alltså inte själv i kontakt med Film4. Processen har varit lång och precis varje ord i avtalet är av betydelse, därför har det tagit så länge. Och ja, det har varit oerhört svårt att hålla tyst. Så mycket kan jag väl säga att jag inte har någon formell roll i filmskapandet, typ "excecutive producer" eller så. Och nej, jag vet ingenting om och har ingen möjlighet att påverka rollbesättningen. Än är vi inte där heller - filmen är fortfarande i optionsstadiet. Nyansskillnaden har gått de flesta rubrikmakare förbi då detta nådde pressen, men här är en wikipediadefinition på vad en option är:

"En option är ett avtal mellan en optionsutställare och en optionsinnehavare som ger innehavaren rätten, men inte skyldigheten, att i framtiden köpa eller sälja en underliggande tillgång till ett på förhand bestämt pris."

Det är dock en mycket stadig option vi har.

Och det är väl ungefär det jag kan säga! Jag är väldigt väldigt glad att optionen gick till just Storbritannien och Film4, som varit med om att utveckla riktiga kvalitetsfilmer de senaste åren. Den som vill kan bekanta sig med deras senaste produktioner här.

Här finns en intervju jag gav för svenska YLE på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar