2016-10-20

TÄVLING!

Vet ni vad - höstlovet till ära tycker jag det är dags för en liten tävling på bloggen! Jag har ju fått några författarex av läckra nya mjukpärmade Maresi, med omslag och ny karta av Sanna Mander. Jag lottar nu ut ett ex av boken, med dedikation, bland alla som lämnar en kommentar på detta inlägg före midnatt den 23.10.16. Jag sänder boken till vilken adress som helst i Finland eller Sverige. Jag tror att just denna utgåva av boken är svår att få tag på i Sverige då den inte har ett svenskt förlag, så speciellt svenska bloggläsare kan passa på :-) På måndag 24.10 meddelar jag här på bloggen vem som vann och så får vinnaren mejla mig sin adress. Och eftersom höstlov är läslov får ni i era kommentarer berätta vad ni läser just nu! OK? Då kör vi!


33 kommentarer:

  1. Hej och hå!
    Just nu läser jag "Red Seas under Red Skies" av Scott Lynch. Underbar bok, enda felet är att jag bara har kvar 30 sidor innan jag läst ut den. Som tur är finns det en fortsättning som står och väntar på att jag ska öppna den i min bokhylla.

    SvaraRadera
  2. Hej Maria,

    Är det här mjukpärmade Maresi möjlig att ha på finska? :) Men förstås vore det en god träning att läsa det på svenska :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här upplagan finns bara på svenska tyvärr! Pocketutgåvan på finska ser likadan ut som den hårdpärmade, och tyvärr har jag bara ett ex av den 😄

      Radera
  3. Vad man läser just nu var frågan? Uskonko av Saku Tuominen och Annamari Heikkilä, en tankeväckande bok som hör till det unika fallet "att läsa den här boken ger tankarna nya spår, den kommer att förändra läsaren dvs. mig. Nu händer det betydande saker" En otroligt stark samt unik self-help & psykologisk bok.

    Oj vad den svenska utlagan av Maresi är vackert~

    SvaraRadera
  4. WTF... jag skrev en kommentar som bara försvann när jag klickade på Publicera. Hrrmf.

    Jag har precis avslutat Patrick O'Brians "The wine-dark sea", sextonde delen i hans underbara serie om Jack Aubrey och Stephen Maturin ("som om Jane Austen hade skrivit böckerna om Hornblower") och har nu påbörjat "Grottorna i Haydrahudahus", magisk realism av den kurdisk-syriske författaren Salim Barakat. Kentaurer! Som sänglektyr har jag adopterade Lisa Wool-Rim Sjöbloms självbiografiska berättelse i serieform om hur hon försökte spåra sina biologiska föräldrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den senare heter "Palimpsest".

      Radera
  5. Omslaget på mjukpärmade Maresi är ju helt underbart! :D

    Jag läser väl mest skollitteratur för tillfället, men på sidan om har jag hittat tid att läsa "Trickster's Duet" av Tamora Pierce. Helt fantastisk fantasy-romanduo om äventyr, spioner och komplotter mot galna kungar. Och vad som är ännu mer fantastiskt är att det finns fyra serier till i samma svit, "The Tortallan series". ^^

    SvaraRadera
  6. Jag började precis på All the light we cannot see och den verkar jättebra. Och så läser jag Henrik Meinanders bok Nationalstaten för den är splitterny och avhandlingsrelaterad. Jag har redan läst Maresi två gånger men äger den inte, och den där utgåvan är ju läcker så man dånar. Grattis!

    SvaraRadera
  7. Vet du vad, jag har ALLA dina böcker utom Maresi, eftersom jag läste ett låneexemplar. Så den här utlottningen vill jag verkligen vara med om (särskilt då jag får en personlig dedikation också). Hoppas hoppas jag vinner! Och snart ses vi på bokmässan, hurra! (Du kan ju överlämna vinsten då, hehe)

    Just nu läser jag Sara Razais Djävulen är en lögnare, och på kindlen en scifiroman som heter Illuminae av Amie Kaufmann (uppbyggd på intervjuprotokoll och chattar och andra dokument, så den är lite knepig att läsa, men ändå smått intressant).

    SvaraRadera
  8. Well, jag läser roligt nog din bok Naondel just, samt massor av olika böcker som "systerskap i litteraturen" inför min kandidatexamen i litteraturvetenskap. :D

    SvaraRadera
  9. Skulle också väldigt gärna vilja ha den fina boken. Jag läser just nu Wylding Hall av Elizabeth Hand, Luften är fri av Sara Lövestam och Pestan av Åsa Larsson m fl.

    SvaraRadera
  10. Just nu läser jag Hararis Sapiens: A brief history of humankind

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Åå vad vacker den mjukpärmade Maresi är!

    Jag läser just nu Johanna Nilssons bok: Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med.

    SvaraRadera
  12. Ehm. Just nu läser jag bara flygplansmanualer dag å natt (började nytt jobb i måndags - höstlov, vad är det?!). Så en Maresi på svenska skulle sitta bra som "avbrott" inför två månaders intensivskolning i Danmark! :D

    SvaraRadera
  13. Hennes nya namn, av pseudonymen Elena Ferrante. Superbra bok! Känns också välskriven på svenska, så vågar tro att det är en bra översättning. /Annina

    SvaraRadera
  14. Känner mig tursam idag! Jag har inte höstlov så jag "nöjer mig" med en underhållande Jack Reacher-thriller av Lee Child.

    SvaraRadera
  15. Så vackert omslag! Läser igenom min kandidatuppsats då jag ska sitta med i ett panelsnack om gotisk fantasylitteratur i helgen, utöver det läser jag om Ekaterina Sedias helt sagolika samling av fantastiknoveller med titeln "Moscow, but Dreaming".

    SvaraRadera
  16. Läser just nu Kopparhandsken av Holly Black och Cassandra Clare, del två i Magisteriumserien.

    SvaraRadera
  17. Tyvärr jag inte har höstlov så min läsematerial är mest handverk baserad.

    SvaraRadera
  18. Läser med stor behållning Korpmåne av Therese Henriksson! Booktober lever här hemma trots envis liten bebis som sällan vill sova, men desto mer njutbart när man får en liten stund för sig själv att läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så kul att du har behållning av min lilla bok! :) :)

      Radera
  19. Hej!
    För tillfället läser jag på Kopparbergsvägen 20 av Mathias Rosenlund!
    Jag älskade Maresi! Det var tack vare den boken som jag började bry mig om min skolgång. Det var Maresis törst efter kunskap som smittade av sig på mig! Jag skulle mycket gärna ha ett eget exemplar av boken!

    SvaraRadera
  20. Hej! Jag blev precis klar med Underfors. Helt fantastisk bok, Maria. Älskade den! Nu väntar jag med spänning på den tredje delen om röda klostret. Tills dess får jag väl lov att läsa det jag hittar. Älskar alla dina böcker så sluta aldrig skriva. (Envist, vill inte låta mig publicera detXD)

    SvaraRadera
  21. Hej! Jag läser "George" av Alex Gino och "Fjärilspojken" av Peter Stjernström just nu.
    Tack för dina fantastiskt vackra böcker!

    SvaraRadera
  22. Eftersom jag givit bort mitt ex av Maresi till en vän så skulle jag gärna ha ett nytt exemplar!
    Just nu tandemläser jag Naondel och Peter Englunds Brev från nollpunkten. Båda är väldigt bra och rätt så hemska...

    SvaraRadera
  23. Läsning ja, lov nej.
    Jag har en bunt hemma som vanligt. Det som är minst jobbrelaterat är att jag fått för mig att läsa en Maria Lang-deckare: Mördaren ljuger inte ensam (1949).
    En märklig parallellvärld där alla är disputerade och alltid har plats att slänga in en litterär anspelning.
    Ganska roligt och kräver faktiskt sin läsare för Lang är inte rädd för att slänga in många syftningar i sina meningar.

    "Dina brev lägger jag under madrassen" har jag också börjat på. En brevväxling mellan Astrid Lindgren och en tonårsflicka i trassliga omständigheter som påbörjades på 70-talet och pågick i omkring 20 år.

    Roligt med en tävling men jag hade förstås hoppats på en skrivartävling. Kan man kanske hoppas på en skrivövning här snart igen? Det brukar vara bra för livsandarna.

    Allt gott åt dig och Maresi och hennes anförvanter

    U.J.

    SvaraRadera
  24. Jag behöver inte delta i utlottningen (fast nyutgåvans omslag är fantastiskt vackert), men vill passa på att göra reklam för att jag har ett signerat ex av Naondel som jag lottar ut på min blogg :-)

    SvaraRadera
  25. Hej! I morse läste jag färdigt Bruce Springsteens "Born to Run" och började läsa Hannele Mikaela Taivassalos "Fem knivar hade Andrej Krapl". Eftersom jag har en lång sjukledighet och därmed har tid att läsa mera än vanligt bestämde jag mig för att läsa mera finlandssvensk litteratur. En vän skickade mig en bunt böcker som bl.a. innehöll "Underfors". Jag var till en början litet skeptisk till fantasy på finlandssvenska men blev glatt överraskad. Jag vill gärna läsa mera men hittade inga av dina böcker på divaren eller biblioteket. Kanske på bokmässan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett sådant utmärkt tillfälle att bestorma ditt bibliotek med inköpsförslag så att fler får upptäcka böckerna.

      hälsar en bibliotekarie i läsekretsen

      Radera
  26. Spännande med tävling. Jag blev tipsad att läsa något av dig. Har inte gjort det tidigare (skäms på mig ;)) Just nu håller jag på med Harry Potter och dödsrelikerna. Läser den högt för min nioåring (och börjar efter alla böcker låta allt mer som professor McGonagall.)

    SvaraRadera
  27. Jag läser Jag är Malala som bäst. Gav bort Maresi-exemplaret jag ägde, så skulle vara kiva att få ett nytt.

    SvaraRadera
  28. Hej Maria!

    Jag har följt din blogg ett tag då jag för några år sedan läste din bok Arra och fastnade för den. Det var precis den sortens värld som jag dras till som beskrevs där och desamma gäller Arras personlighet.

    Jag skulle gärna vilja var med i utlottningen av Maresi. Framsidan var väldigt vacker. Jag har läst boken och tyckte om att komma tillbaka till Arras värld.

    Just nu håller jag på att läsa om Trollkarlen från Övärlden för att få inspiration. Jag försöker själv skriva min första längre bok.

    SvaraRadera
  29. Hej!
    En sån läcker bok gav jag till systersonen som du så vänligt presenterade dig för idag- tusen tack för det! Han fick inte mycket ut av filmen- det han hade att berätta mor sin var att han träffat dig!
    Skulle gärna kunna ge ett signerat ex till min dotter, som läst alla böcker (förutom nyaste) sen vi sågs på Köpmansgatan! Hon har under höstlovet börjat med Harry Potter, själv har jag "Skärmtid- en vardagsguide" och Malala på gång.

    SvaraRadera