2016-10-25

Skriva om och skriva rätt

Jag har kommit till en besk men nödvändig slutsats.

Alla dryga 40 000 ord jag har av nya manuset måste skrivas om.

Jag bara körde på i våras, njöt av att åter få tillbringa tid med Maresi, men utan att riktigt se för mig var hon befann sig, hur där såg ut. Och det gjorde allt annat otydligt också: människorna, handlingen. Det enda som var tydligt var de facto Maresi själv, för henne känner jag ju redan.

Under höstlovet hittade jag äntligen miljön. Och nu då jag åter tittar på texten inser jag att jag inte kan göra det jag egentligen vill, det vill säga skriva vidare & nytt och sedan gå tillbaka och ändra först då jag har hela första utkastet skrivet. För det som händer i början färgar ju av sig på allt som händer sedan, och om jag inte skriver det ordentligt så vet jag inte exakt vad som händer.

Så nu kommer jag att klippa, klistra och skriva nytt, om vartannat. Det är inte mitt favoritsätt att arbeta, om man säger så. Men just nu är det det enda rätta.

8 kommentarer:

  1. Kämpa på Maria! Blir alltid så imponerad och inspirerad när nån verkligen vågar slänga stora delar text. Men då vet ju personen i fråga ofta att det är det enda rätta, hur mycket det än svider...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan återanvända en del (fast vet inte hur stor del, än) men allt måste finkammas för att se om det stämmer med den nya miljön/idén. Så det är långsamt petgöra... Jag som bara vill susa framåt med fartvind i håret.

      Radera
    2. The ballad of Lucy Turtschaninoff.

      Radera
  2. Now the feeling! I april slängde jag 40 000 ord och började om. Kunde bara återanvända några få scener. Skitjobbigt men jäklar så mycket bättre det blev sen! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bitter bittert men så värt det!

      Radera
  3. Jag tycker det är spännande, såhär från sidan sett. Du har tidigare sagt att varje bok har kommit till på olika sätt. Nu har du ett sätt till. Kämpa på! Heja :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, alltid ska man hitta på nya jävelskap för sig själv :-)

      Radera