2016-10-14

Klet

Nu har jag läst igenom hela manuset så här långt. Och vet ni, det är väldigt effektivt att låta texter vila länge innan man läser igenom dem. Man har fått sån distans att man inte ens riktigt minns vad man skrev, och kan till och med bli överraskad. Nu är det bara tyvärr fel tillfälle för mig att låta en text vila i flera månader - det skall jag göra då jag har ett första utkast klart, inte mitt i. För nu känner jag mig istället uppgiven och förvirrad. Det finns saker som blänker till, som är användbara och till och med bra. Men de sitter ihop med massor av grått, oformligt klet. Jag har haft tankar med vissa avsnitt som jag nu inte längre minns vilka de var. Och redan nu känner jag av lite samma sak som drabbade mig med första boken om Maresi - hon drar åt ett håll och jag åt ett annat. Hon är en envis rackare, och jag vet att hon kommer att dra längsta strået. Men jag vet ännu inte riktigt vad det är hon vill, och det gör det svårt.

Sen har jag fått en massa nya idéer sen jag skrev sist. Hur skall jag få allt detta att rymmas i en och samma bok? Jag har saker jag vill ha med och somt är smått och somt är stort men jag får inte dem att passa ihop med varandra alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar