2016-09-26

Post mässan blues

Bokmässan, bokmässan, bokmässan. Bokmässan, what have you done to me?
Årets var den bästa jag upplevt av de tre jag besökt som författare. Jag sitter nu på tåget hem till Karis efter en mer än veckolång resa och det är onekligen skönt att få komma hem, men o så jag samtidigt inte vill att mässan är slut!

Jag kan inte summera upplevelserna speciellt bra än, det är för nära, för mycket, men jag vet att om jag inte gör det nu blir det inte av. Så jag skall försöka.

Det som gjorde mässan så fin var människorna. Vi som sysslar med böcker är bara ett så bra gäng! Och vi som sysslar med fantasylitteratur är ett EXTRA bra gäng. Det är som att man har sin tribe med sig, man är aldrig ensam, en annan fantasyälskare är genast en ny vän.

Mässans höjdpunkter för mig, i ingen särskild ordning:

1. Dricka bubbel ur muminmugg på montermingel
2. Mina tre seminarier som jag njöt av och som publiken också verkade tycka om
3. Mina monterintervjuer med Janina Orlov som bara är så fantastisk
4. Att träffa alla nya coola typer, som Helena Dahlgren och Elisabeth Östnäs
5. Träffa alla coola gamla vänner - Fantastisk podd-gänget, äta frukost med en del av The Secret Badger Society, gå på andra Ordmördares programpunkter mm
6. Hänga med Nene som jag saknar.
7. Träffa Jonathan Stroud som var en underbar, generös kollega som på scen sade så vackra saker om Maresi att jag lite svimmade inombords. Dessutom signerade han min bok "in admiration". Det är nog inte mycket under mässan som toppar det, faktiskt.
8. Vara med och stänga Park! Ha! Men hela Parkgrejen var extra rolig för att jag inte minglade och kändisspanade utan satt i ett hörn med andra nördar och snackade 3D-printning av steampunkvapen och annat relevant :-)
9. Äta sjuka mängder skaldjur på Fiskekrogen
10. Äta middag med en gammal studiekompis
11. Göteborg! Inte för att jag såg mycket av staden, men det är alltid fint och lite nostalgiskt att vara tillbaka.
12. Få möta läsare och signera böcker
13. Ha en riktigt flamsig sent-på-sista-mässdagen-panel med andra nordiska fantasyförfattare (se ovan om att ha en egen tribe)
14. Spontansignera engelska Maresi i The English Bookshops monter

Det är bara ett ytskrap av allt fint jag fick uppleva.

Jag är fortfarande så uppe i varv att jag inte kan äta - igår blev det en triangelsmörgås och lite chips på hela dagen, idag köpte jag en croissant för tågresan och har hittills bara fått ner en liten bit. Men i alla fall så sov jag 7 timmar, vilket är bättre under mässnätterna då jag sov 3-5 timmar för att min kropp inte kunde sluta gå på övervarv.

Alla säger: det blir en mässa nästa år också. Men då har jag ingen bok och får således inte resa! Buäää.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar