2016-09-01

Naondel - så blev romanen till, del 4

Det tog mig ett år och fem månader att skriva det första utkastet till Naondel. Det sista gjorde jag under min resa till Visby i maj 2015.

Sen följde en lång räcka redigerande. Vissa berättarperspektiv var ganska klara från början, andra skrev jag om och om och om. Jag strök och lade till och flyttade bitar av och an. I augusti skrev jag så här på bloggen, när jag tragglade mig genom texten:

Försöker trösta mig med att åtminstone kan jag se felen. Det är en sak jag lärt mig efter alla dessa böcker: jag ser var det falskar. Alltid vet jag inte hur det bör fixas, men det är en helt annan femma.

Speciellt en av berättarrösterna hade jag svårt att få pli på, men ett långt samtal med min finska förläggare som var fantastisk på att bolla idéer med mig trots att hon inte läst ett ord av texten löste sig en del. Resten hittade jag under en skrivretreat i Stockholm i september 2015.

Och i november 2015, nästan två år efter att jag börjat skriva, sände jag in mitt manus till min redaktör.

Feedback fick jag i december (bloggade om det också, här). Tidtabellen för omskrivningarna var hård redan från början, eftersom boken skall utkomma ungefär samtidigt på finska och svenska och min översättare måste få manuset så tidigt som möjligt. I slutet av januari 2016 åkte den omarbetade versionen in till Förlaget och Tammi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar