2016-08-31

Naondel - så blev romanen till, del 3

Naondel kom till på ett helt annat sätt än någon annan av mina romaner. I juni 2014 skrev jag så här på bloggen:

Jag är inte van att bygga en bok på det här sättet.

Oerhört långsamt och eftertänksamt.

Jag är van att jobba intensivt och snabbt. Jag hör ju till ordräknarnas skara, eftersom jag behöver något som motiverar mig att vara disciplinerad. Si och så många ord per dag. Ord läggs till ord, sida till sida, jag kan överblicka framstegen, hur boken blir till.

Nu är det mer drömmeri än skriveri. Jag skriver texter för hand som jag inte ens vet om de kommer att ingå. Eller vart i boken de hör - jag som alltid hittills skrivit kronologiskt.

Det enda jag egentligen lärt mig om skrivande är alltså att ingen bok blir till på samma sätt som den förra. De Ännu Inte Valda tog mig flera år och tre grundliga omskrivningar att göra. Arra var intuitiv, snabb och flödande med ett allvarligt stickspår där jag fick backa och skriva om. Underfors var som jag minns det ganska rättfram, men krävde en hel del riktig on-location-reserach. Anaché var komplicerad att skriva, med många trådar att hålla i. I Maresi hamnade jag helt fel på grund av att jag hade fel förväntningar på historien och fick lägga den åt sidan i nio månader innan jag kunde fortsätta. Och nu skriver jag plötsligt okronologiskt, utan att veta hur jag skall få ihop det, jag trevar omkring och letar efter röster och känner det som om jag seglar i okända farvatten med en kompass jag inte kan läsa och snart blir det storm.

Men stormar kan ju vara uppfriskande


Just det att boken inte tillkom kronologiskt har varit en av de stora skillnaderna mellan Naondel och allt jag skrivit förr.

I maj 2014 åkte jag på en skrivarresa till Leros som var både jobbig och lyckad. Jag skrev ett inlägg om den resan här. Jag skrev ett helt berättarperspektiv på Leros, trots att jag var sjuk. Ionas historia kommer för alltid att för mig vara förknippat med denna lilla grekiska ö.

Det dröjde ändå ända till februari 2015 innan jag vågade namnge "Det nya" här på bloggen, och gav inläggen taggen Naondel. Vill man kan man läsa de inläggen här på bloggen för en detaljerad redogörelse över allt upp och ner med boken.

2 kommentarer: