2016-08-29

Naondel - så blev romanen till, del 1

Jag ligger däckad med en förskräckligt förkylning, men som tur har jag förberett några blogginlägg och kan bjuda på dem under de kommande dagarna.

Jag tänkte att nu då Naondel utkommit skulle det vara roligt att skriva några inlägg om hur boken blev till. Jag har försökt leta igenom bloggen för att hitta exakt när det var jag kom på idén till berättelsen, eftersom jag har en tydlig minnesbild, men jag kan inte hitta något som stöder den minnesbilden. Jag minns nämligen att jag satt i min mammas lilla stuga i Österbotten och skrev på Maresi, och då jag beskrev något som hade med Ursystrarna att göra plötsligt insåg att jag någon gång kommer att vilja skriva om dem. Jag tycker att det var sportlov då idén kom, men  sportloven 2012 och 2013 har jag inte ens varit i Österbotten.

Hur som helst: När Maresi blivit antagen och jag arbetade med de sista redigeringsomgångarna på den romanen hade jag ett helt annat romanprojekt i tankarna. Jag gjorde en massa research och anteckningar och var helt inne på att det var det jag ville skriva om. Projektet skulle ha steampunk-tema, och jag utlyste glatt 2014 till Steampunkens år.

Men redan i slutet av januari kom annat in vid sidan om steampunken. Jag gjorde anteckningar för det som kommer att bli Maresi II, och för det som kom att bli Naondel. Lite så där på sidan om det "riktiga" projektet. Men redan 26.1. påbörjade jag en Journal of a Novel för Naondel. Det är en anteckningsbok där jag gör en liten anteckning varje dag då jag jobbar med ett romanprojekt. Jag var fortfarande lite osäker på projektet, var det verkligen detta jag nu skulle ta mig an, men det svepte mig helt med sig och jag ser både i JoaN-anteckningarna och här på bloggen att jag var oerhört förtjust i idén och att arbetet till en början gick väldigt fort och lätt.

Ändå var det mars innan jag gav projektet en egen tag här på bloggen, och även då hette det bara "Det nya".

Om ni har något ni vill fråga kring bokens tillkomst, gör det väldigt gärna i kommentarerna!

3 kommentarer:

  1. Intressant att det smög på så där. När fattade du att det verkligen skulle bli en bok?

    SvaraRadera
  2. Ska du göra en kronologisk fortsättning på Maresi också?

    SvaraRadera
  3. Tack för frågorna! Skall se till att svara på dem i kommande inlägg.

    SvaraRadera