2016-08-17

Elände

Idag har min förbannade lilla tablettdator IGEN fått spunk och försöker uppdatera något på egen hand och så misslyckas den och nu har den hållit på i över en timme. Till slut gav jag upp och hämtade min stora dator till arbetsrummet, som tur är bor jag nära. Nu kommer tablettdatorn antagligen att hålla på och jobba tills den blir utan laddning, och om den går tom hamnar den i en loop där den inte kan sätta på sig alls utan man måste restore factory settings. Vilket vi alltså gjort två gånger denna sommar redan. Jag har garanti kvar på den, men bevisa nu sen vad som är fel på datorn och vad som är Windows fel - alla dessa jävla uppdateringar man hela tiden måste låta den göra och inte kan välja bort. "Förbereder windows" har det stått på skärmen i 40 minuter nu. Ja och sen är den mycket tricky då man skall ladda den, för ibland laddar den och ibland laddar den istället ur, trots att indikatorlampan blinkar.

Detta åt alltså upp hela min måndag, sen funkade datorn igår och nu for förmiddagen till detta igen. Det påverkar mitt humör enormt. Jag har allvarligt övervägt att skaffa en Apple, men problemet är att jag har en ganska ny telefon, mindre än ett år gammal, som är Android. Och så blir det problem med att få maskinerna att kommunicera. Dessutom är tablettdatorn drygt ett år gammal och jag blir rasande på den skitteknik de prackar på oss. Skall ingenting hålla alls längre?

Jag gillar att ha en stor tung men mer stabil laptop som jag i princip har som bordsdator, och så en tablettdator med löstagbart tangentbord som är riktigt lätt och enkel att ta med sig - och som har vansinnigt bra batteri. Det håller lätt 5-6 timmar.

Jag har hemskt svårt att komma igång med arbetet efter semestern, och detta hjälper inte direkt. Jag velar mellan pjäsen och romanen (båda har deadlines, båda är viktiga) och så resulterar det i att jag inte får riktigt något gjort.

10 kommentarer:

  1. Apple och Android-telefon kan kommunicera, hade själv så mellan 2011 och 2014. Min MacBook är från 2008 och den använder jag fortafarande, fast måste skaffa mer minne åt den nu i sommar (kostade 200 e) för att ge den ännu något års levnadstid... Men 8 år är rätt bra! Apple-datorer har också väldigt bra supportsystem, i de butiker de säljs finns råd och reparatörer redo hela tiden, mycket enkelt och bra service får man... (sorry vilket säljsnack :D hahah)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har ju en här hemma som haft samma Mac i hur länge som helst, helt utan problem. Men jag har SÅN OTUR att jag är övertygad om att just den jag köper kommer att sterva efter en månad... Eller en vecka...

      Radera
    2. Nå det finns ju säkert de exemplar som funkar sämre också... :/ Så sjukt jobbigt när tekniken sätter käppar i hjulen :(

      Radera
  2. Jag har också Mac + Android, tycker det funkar finfint (vill faktiskt inte ha en iPhone). Är däremot EXTREMT sugen på den nya tunna MacBooken, den väger absolut ingenting och borde ha batteritid på ca 10 timmar (drömmen!). Men helt billig är den ju inte, snarare tvärtom... Men å andra sidan – med den skulle du garanterat slippa alla problem som nu driver dig till vansinne, har typ aldrig några issues med min MacBook Air som snart är fyra år gammal.

    Och hoppas du lyckas strukturera upp arbetet, vet känslan när en slits åt alla håll samtidigt och inte vet vad en ska koncentrera sig på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra att veta, om Mac+Android. Jag bara undrar hur lång tid det skulle ta mig att lära mig en Mac...

      Radera
    2. Jag tycker inte det tog så länge för mig att lära mig Macen. Knappast blir det ett problem för dig, speciellt om du har Mac-stöd hemma! Tycker personligen att operativsystemet är hundra gånger smidigare. Och som redan konstaterats – de några timmarna du lägger på att lära dig det nya systemet är inget jämfört med alla problem du har nu.

      Radera
  3. Jag har haft Apple sen min allra första dator (efter min Vic64) som var en "bärbar" anno 1995. Det enda avbrottet var en Acer som jag fick till skänks när min första dator dog (2001?) och den teknostress jag fick av att behöva lära om gjorde att jag inte skrev alls. Så jag förstår dig verkligen. Byta system = asjobigt, betala mycket = superstörigt, men oavsett vad du köper härnäst så skaffa en garanterad support för det här kostar dig mer i kreativ tid än vad besparingarna gett dig.
    Mina sympatier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nene! Det är ju just det där att lära sig något nytt som också är ett stort hinder - Travis har en Mac och jag avskyr att göra något på den då inget funkar som jag är van. Nu har jag bestämt mig för att lämna tablettdatorn på reparation, men jag köpte den i en affär i Hfrs så nu skall en ta sig in dit också... Teknostress är ordet sa Bull.

      Radera
  4. Tekniktrubbel är alltid jävligt och det kan man naturligtvis råka ut med oberoende av operativsystem. MEN, jag ställer mig i skaran av äppel-anhängare och i vår familj har vi klarat oss långa tider med Apples manicker (de verkar helt enkelt hålla och hållas i användbart skick längre än andra). Programmen (t.ex. Word) fungerar ju på samma sätt vare sig det är frågan om Windows eller Mac, så bara du skaffar dig samma program, blir det säkert inte SÅ svårt att lära sig det nya systemet (lite trögt är det ju alltid, ändringsmotstånd är väl mänskligt :) ).

    SvaraRadera
  5. Jag sympatiserar, det är så sjukt frustrerande när tekniken strular. Jag biter ihop tänderna och kämpar på med pc, för jag kan bara inte med Macs koncept, all hype omkring den och sen det där med kompabiliteten - jag ser kompabilitetsproblem nästan varje dag på jobbet, eftersom uni är en pc-miljö och vissa användare har Mac...

    Men det betyder inte att jag inte blir tokig på Windows jävla uppdateringar och krångel med dem. Jag hade en extrem tur i att min sambo råkade känna sig envis under semestern och orkade sitta och installera om min dator *två gånger* för att den skulle hämta uppdateringar. Och då hade jag t.o.m. beslutat att skippa Win10 (har det på en liten dator dock och är faktiskt rätt nöjd med det operativsystemet).

    SvaraRadera