2016-06-01

Ett gyllene skimmer

Alltså, jag begriper ingenting.

Det har aldrig varit så här lätt att skriva. Nästan mödolöst får jag ihop 2000, 3000, 4000 ord om dagen. Texten rinner ur mig som vatten. Jag hör Maresis röst, och hon har en massa på hjärtat. Jag började skriva på allvar den 11.5., före det hade jag mest planering och bara 5000 ord totalt. Idag, den första juni, har jag nästan 37 000 ord.

Jag har aldrig varit med om något liknande.

Jag säger ju inte att texten är bra. Den är oerhört ostrukturerad och trots den ansenliga mängden ord har det fortfarande inte riktigt hänt något. Egentligen vet jag inte ens vad jag skrivit - för första gången på evigheter har jag lyckats följa mitt eget råd att bara skriva på utan att alls läsa bakåt. Det känns egentligen inte alls viktigt att veta vad jag skrivit hittills. Det viktiga är att få vara med Maresi. Ja, just så enkelt och lite fånigt är det. Jag njuter av hennes sällskap. Hennes röst. Hennes självklarhet.

Snart blir det nog ett stopp, så är det bara, detta kan inte fortgå. Och jag vill inte ens tänka på vad som väntar mig i redigeringsfasen. Kanske jag hamnat kapitalt fel redan vid 10 000 ord och måste skriva om allt?

Det kan vara.

Men jag vet också att jag aldrig haft så roligt när jag skrivit som nu. Det är som om det sagolika vädret avspeglar sig i mitt humör och i texten - ett gyllene skimmer verkar ligga över allt.

Jag låter nykär. Eller frälst. Och det kanske jag är: nykär i mitt hantverk. Nykär i min Maresi.

8 kommentarer:

  1. Wow! Själv börjar jag inse att inget skriv är onödigt skriv fastän jag skulle slänga en stor del av texten. Ha det så roligt med Maresi! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så får jag också försöka tänka - även om mycket måste bort sen så var det nödvändigt att skriva det för att hitta det som skulle vara med.

      Radera
  2. Vad du än gör, fundera inte på hur bra det går. Skriv bara. Tänk inte. Skriv bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schh! Jag har ingenting sagt! Sa nån något? Nej, jag tänkte väl det.

      Radera
  3. Grattis! Det låter skönt. Ordentlig "flow".

    SvaraRadera
  4. Maresi är säkert ett trevligt sällskap :-)

    SvaraRadera