2016-05-16

Pratsamma Maresi

I början av förra veckan gick det trögt med skrivandet. Jag hittade ingenting, inte karaktärer, inte platser. Satt i timmar och planerade, gjorde research, försökte tvinga fram miljöer och coola detaljer i världen.

Jag var på en liten skrivretreat ti-fre och på torsdag hade jag inte skrivit något som gick att använda. Frustrerad beslöt jag mig att strunta i allt jag försökt planera och istället bara skriva, vad som helst, och strunta i om miljön är fel. Jag kan fixa det senare (även om det nog blir en pain). Så jag satte igång.

Skrev 4000 ord på torsdag och 3000 på fredag. Igår, söndag, passade jag på att skriva 1000 ord då jag satt på tåg. Och idag har jag suttit på café och jobbat och skrivit över 1000 ord och skall försöka få ihop 1000 till (även om takten avmattats dramatiskt).

Slutsatsen jag drar är, att när Maresi väl får en chans att börja berätta är det nästan svårt att få stopp på henne. Hon har mycket på hjärtat. Och det hjälper nog lite att jag känner henne sedan tidigare. Jag vet hur hon tänker. Jag vet hur hon låter. Jag vet hur hon reagerar på saker. Inget annat är lätt med att skriva en uppföljare (speciellt inte frågan jag får av alla: "Är inte pressen stor nu?"), men just det är till stor hjälp.

4 kommentarer:

  1. Hej! Har följt med din blogg en tid och fick äntligen ändan ur vagnen och läste Maresi. Vilken bra bok! Min snart 10-åring är nu halvvägs och gillar också. Han försöker fiska detaljer av mig med vad som kommer att hända. ��

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag är så glad att Maresi och du jobbar vidare på berättelsen!
    :-)

    Vad kommer du att kunna berätta för oss om Maresi 2 när du kommer till Fantastika i Stockholm om en månad?
    (Att den är färdigredigerad och på väg till tryckeriet så klart!)

    Hälsa till Maresi nästa gång ni talas vid... att vi gärna vill höra hennes nya berättelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Calle!
      Om just Maresi 2 kan jag inte berätta så mycket ännu i juni, eftersom jag just börjat på den berättelsen. Jag vet att mina benämningar är lite förvirrande. I serien "Krönikor från Röda klostret" Var Maresi del 1, i höst kommer del 2 dvs Naondel, och nu jobbar jag på del 3, den bok jag själv kallar för "Maresi 2" eftersom Naondel inte alls handlar om Maresi.
      Hänger någon med?!
      Jag skall hälsa Maresi, jag skall just sätta mig ner och fortsätta samtala med henne!

      Radera