2016-05-25

La dolce vita

Från fredag till måndag deltog jag i en pjäsläsningsworkshop inom ramen för Reko, projektet för nyskriven finlandssvensk dramatik. Det var oerhört givande, lärorikt, spännande och utmattande. Igår tog jag en välbehövlig helt ledig dag då jag passade på att njuta av trädgården och det fina vädret. Syrenen blommar, äppelträdet håller på att slå ut och just nu är vår trädgård som allra, allra bäst. Jag läste och åt god mat och bara tog det lugnt. Gjorde inte ens en enda hushållssyssla (utom matlagning).

Med andra ord: idag har jag fem dagar av negligerade sysslor around the house och i trädgården att komma ikapp med (maken har såklart gjort en massa medan jag var borta, men det är t.ex. jag som sår frön och fixar med odlingarna). Plus att nu står jag inför ett verkligt dilemma - ta itu med pjäsen, nu efter alla impulser från workshopen, eller fortsätta med Maresi 2 som jag just kommit igång med på allvar (jag har redan 23 000 ord av ett första utkast!).

Sanningen är, att båda känns exakt lika omöjliga. Ute är det ännu en solig dag, syrenen blommar inte länge till, och jag har fått smak för det ljuva livet. Egentligen tycker jag att semestern kunde börja NU.

Måste försöka hitta någon mental piska att ta till. Morötter fungerar så dåligt för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar