2016-03-04

Olika processer

Det är väldigt intressant hur annorlunda det är att skriva pjäs. Eller, intressant för mig i alla fall, eftersom jag alltid är fascinerad av skrivprocessen. För förutom allt det där kring en pjäs, och formen, och att man måste tänka på att allt måste kunna visas, så är just själva processen annorlunda.

Med en roman är det full steam ahead för mig. När jag skriver ett första utkast går jag väldigt lite bakåt och läser vad jag skrivit, och framför allt försöker jag att inte rådda med det så mycket då, utan det viktiga är att hitta historien och få den till pappers. putset kommer sedan. Men med pjäsen skriver jag några repliker och så läser jag igenom allt jag har och putsar och filar och petar in ett ord och slår ihop två repliker till en, och så skriver jag in en ny replik nånstans mitt i, och sen läser jag igenom allt igen, osv. Pet pet pill. Jag måste veta hur folk låter, hur det fungerar, jag måste hitta fram till formen och innehållet långsamt, bit för bit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar