2016-03-31

Nystart med kompass i näven

Idag har jag hittills:

Letat efter kartskisser jag gjort för min fantasyvärld och då främst Naondel.

Bara hittat de stora skisserna, inte de detaljerade.

Stönat.

Ritat flera nya kartor.

Påbörjat en Journal of a Novel för Maresi II. Iiik! Det betyder att jag faktiskt är igång med en ny bok nu! Jag tar det långsamt nu till en början. Fortsätter att sammanställa anteckningar. Snart lär jag få språkgranskningen av Naondel, så då får Maresi vänta ett tag igen. Fast hon är rätt otålig nu. Inte kanske just Maresi själv, det är inte så att jag hör hennes röst. Men i övrigt bara ramlar det in idéer och tankar precis hela tiden. Inget av allt annat jag borde göra lockar just nu. Det här är nog min favoritfas av skrivandet. Jag har egentligen inte skrivit ett enda ord på själva berättelsen än, så allt är möjligt, alla vägar ligger öppna, jag inbillar mig att jag har karta och kompass och stadiga kängor att gå i och att detta, detta blir verkligen något strålande.

Redan några dagar in i skrivandet brukar jag ha tappat bort mig, kompassen visar sig vara billig plast som visar helt fel, den breda fina vägen tunnades ut och försvann i ett virrvarr av stigar och jag är ohjälpligt borttappad. Matsäcken är för tung att bära och kängorna skaver och det börjar bli mörkt och varför packade jag ingen ficklampa?

Men än så länge skiner solen och allt ser lovande och underbart ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar