2016-03-03

Något helt nytt

Det här med att skriva pjäs, alltså.

Det är ju något helt nytt för mig. Jag har inte sysslat med teater förr. Och jag har tidigare tänkt att nej, en pjäs vill jag inte skriva, för då har jag inte full kontroll över texten själv. Den skall tolkas av så många andra människor, och som kontrollfreak har jag svårt med blotta tanken.

Men så blev jag ombedd att göra det. Och jag har väldigt svårt att stå emot en utmaning. Jag tycker om att lära mig nya saker, framför allt då det gäller mitt hantverk. Lär mig gör jag sannerligen, fast jag just börjat känns det som om kurvan redan är brant. Jag är med på ett hörn i den andra Reko-kullen och bara genom att få läsa de andra deltagarnas texter (i princip alla har hundra år mer erfarenheter av teater än jag) är oerhört lärorikt och inspirerande. Redan nu tycker jag också att tanken på att samarbeta med många människor kring texten känns mer spännande än skrämmande.

Men: allt är nytt. Hur en pjäs skall se ut, hur man måste tänka, vilka element som skall vara med - ens vad som är möjligt att genomföra. Kämpigt, men roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar