2016-03-15

Färdig & fina nyheter

Jag är klar nu. Helt klar! Naondel har åkt iväg till förlag och agentur och översättare. Nu är det språkgranskning nästa, och när den är klar får jag den att gå igenom, och sen vid något tillfälle den finska översättningen. Men för en liten stund är det Naondelpaus nu. Denna vecka kommer jag att ögna mig åt pjäsen, och i och för sig lite åt Naondel också - jag skall rita om kartorna jag skissat upp för mig själv för att hålla koll på var allt finns, och sen skall en illustratör få ta sig an dem och göra om dem helt till något man kan använda i den färdiga boken. En karta har jag, över ett litet område där jag var tvungen att hålla koll på var hus fanns i förhållande till varandra. Men när det gäller the big picture, länder och hur de ligger i förhållande till varandra, och städer och sådant, så har jag faktiskt bara en vag aning om öst och väst och havet är ungefär där. Så där måste vi fundera hur vi gör. Jag ogillar att slå fast saker och ting i kartor, för jag vet ju inte exakt hur det ser ut på en plats förrän jag skrivit om den, och om jag sen sätter ett berg på en karta och senare vill skriva om det området och upptäcker att där inte alls finns ett berg - hur gör jag då? Jag är ju inte en sån fantasyförfattare som börjar med att rita detaljerade kartor, hitta på språk och skissa upp tusentals år av historia innan jag börjar skriva.

Nå, sen har jag en trevlig nyhet till: Maresi har sålts till Estland! Det gör 15 länder totalt, vilket är omkring 10 mer än jag vågat hoppas på i mina vildaste drömmar. Än mer fantastiskt är att Naondel, innan boken ens utkommit, är såld till 7 länder.

6 kommentarer:

  1. Grattis till att du är klar! Och grattis till Estland! Så himla spännande att få följa med din resa just nu. Är otroligt glad för alla dina framgångar, du förtjänar verkligen ALLT som kommer din väg just nu. :)

    SvaraRadera
  2. Tusans häftigt alltsammans! Heja dig! Och jag undrar lite när du får andhämtningspaus?

    SvaraRadera
  3. Det är alldeles fantastiskt! GRATTIS!

    SvaraRadera