2016-02-29

Sjukt barn

Första hemma med sjukt barn-dagen på...flera månader. Minns inte ens när han var sjuk sist. Han hade en släng av magsjuka fredagen före självständighetsdagen, men då var han sjuk bara fredag kväll. Men det här får man väl inte skriva utan att det straffar sig med en flera månader lång sjukdomsspiral. Nu hostade han igår kväll och under natten, och eftersom han är lätt astmatisk och de på dagis är ute extra länge på måndagar och det är kallt tänkte vi att han för säkerhets skull får vara hemma idag. Varpå han naturligtvis inte hostat en enda gång...

Maken måste in till Helsingfors, så jag sitter vid datorn och pojken bygger med lego i rummet bredvid. Han köpte ett eget nytt legopaket i morse för egna pengar. Vi ger honom veckopeng redan, eftersom jag anser att det är hemskt viktigt att lära sig hantera pengar, spara, vänta tills man fått ihop tillräckligt för något man vill ha osv. Nu satte han på en ljudbok på engelska, Henry Huggins, som han älskar och lyssnar på ett par gånger om dagen för tillfället.

Jag hade textdiskussionsmöte med min redaktör på lördag, och det skulle jag säga löste upp de sista knutarna. Nu tror jag att jag vet hur jag skall tackla det sista av omskrivningarna. Min engelska översättare skall vistas i Finland några veckor framöver och vill gärna åtminstone få läsa Naondel under den tiden, så jag vill då den åt henne så snabbt som möjligt. Och i morgon skall jag ta tåget upp till Vasa, för att stanna där några dagar och skriva pjäs. Så med Neil Patrick Harris i öronen (det är han som läser upp Henry Huggins) skall jag skriva bland annat en ny epilog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar