2016-02-25

Om varför man glömmer hur det är att skriva en roman

Den här romanen tar KÅL på mig. Har det någonsin varit så här omöjligt jobbigt förut?  I början av veckan kände jag mig väldigt optimistisk, omarbetningen gick bra, jag gjorde redan en lista över vad jag skulle göra under slutet av veckan, då jag skulle vara klar med Naondel.

Ha.

Ha ha ha.

Det gick undan eftersom jag gjorde undan de lätta ändringarna först. De där jag bytte ut ett ord eller två. Men jag sparade ju allt stort och svårt. Nu är det torsdag, och jag har bland annat följande saker kvar att göra:

  • Prolog och epilog
  • En dålig sexscen
  • Ett helt berättarperspektiv som inte fungerar
  • Vissa fantasyelement som inte fungerar
  • En flyktplan som är usel


På lördag skall jag ha ett långt manusmöte med min redaktör. Då skulle jag vilja ha lyckats fixa det mesta, så att vi kunde diskutera det. Men not bloody likely. Dessutom är det sportlov (fula ord) och dagis är stängt. Jag har fått arbetstid ändå, först tack vare min mamma som vaktat barnet och nu tack vare maken som tar det krångliga, dvs att försöka jobba medan han är med sonen, så att jag kan jobba ostört.

Jag har suttit vid datorn så mycket på sista tiden att jag har kramp i handryggen och fingrarna, ont i höger axel, armbåge och mellan skulderbladen. Jag försöker röra på mig och tänja, men jag bokade in ett fysiobesök på fredag. Fast det tar av arbetstiden. Men om jag inte tar hand om kroppen kan jag snart inte skriva alls.

Men som jag skrev på twitter: Det heter att kroppen glömmer hur jobbiga förlossningar är, annars skulle vi aldrig föröka oss pånytt. Detsamma gäller för att skriva romaner. Om jag från gång till annan kom ihåg hur tungt slutskedet är skulle jag aldrig ge mig på att göra om det.

2 kommentarer:

  1. Jag arbetar också mycket vid datorn och får lätt ont i högerarmen, från fingrar till axel. En nödlösning jag brukar köra med är att flytta över musen till vänster hand (för den som är högerhänt). Efter en omställningsperiod på tio minuter går det förvånansvärt bra. En enkel grej som gjort att jag klarat många deadlines utan att paja armen. Kanske värt att prova om du inte redan gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag gjort ibland, men blir nog ofta så frustrerad att jag byter tillbaka efter en stund.

      Radera