2016-02-18

Arbetsdag 4

7.00 väckt av sonen. Läste Riddarskolan-böcker högt en halv timme. Upp, koka ägg åt barnet, duscha. Frukost.
8.30 maken körde sonen till dagis, jag satte mig för att jobba. Datorn tyckte att den skulle uppdatera. Suck. Under väntetiden kokade jag te. När den väl startade var den oerhört långsam och allt tog hundra år att öppna. Skrev ut redaktörens kommentarer. Först nu insåg jag att det var fjorton sidor kommentarer.

Fjorton sidor.

Och detta är alltså redigeringsomgång två. Just sayin'. (En del kommentarer är i stil med "bra med XX", men ändåååååå.)

9.00.-10.20 Började tackla sagda redigeringar (med lite gnäll på FB under tiden). Vad annat kan en författare göra? För det mesta älskar jag verkligen mitt jobb. Verkligen. Men vissa dagar... är det mindre roligt. Det är den där schänslan när man försökt göra nåt bra och hoppades att det kanske lyckats och så inser man att man inte ännu riktigt nått fram och att man måste jobba hårdare och när man helst skulle äta choklad och läsa A Song of Ice and Fire... Ja. Den schänslan. (OBS OBS detta gnällande hör till min process. Jag vet det. Men jag kan inte heller komma ifrån det.)
10.20 påklädning (ja, dittills jobbade jag iklädd pyjamasbyxor, yllesockor och badrock), smink osv.
10.45 maken körde mig till elvatåget.
Sen hade jag lunchmöte med Förlaget i Helsingfors (på The Cock, som inte imponerade nämnvärt) som slutade med att jag fick besöka Tove Janssons ateljé. Jag gick i högstadiet alldeles om hörnet från ateljén, och visste att den fanns i närheten men inte exakt var. Den är fortfarande privatbostad, inget museum, med Toves kläder i garderoben. Det var en mycket intensiv upplevelse för mig, något privat. Därför publicerar jag inte de foton jag tog i ateljén. Bara den här. Självporträtt i Toves spegel.

Och dagen blev med ens något helt utöver det vanliga.

16-17 tågresa hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar