2016-02-15

Arbetsdag 1

Den här veckan har jag tänkt blogga om mina arbetsdagar. Jag undrar ibland vart tiden riktigt tar vägen om dagarna, och tänkte att det kunde vara nyttigt för mig att bokföra vad jag gör av mina timmar så jag ser hur jag kan bli effektivare. Plus att jag ärligt tänker att om jag vet att jag måste redogöra för dem så täcks jag inte slösa så mycket tid på strunt som FB...

So here we go. Ignorera mina tempusbyten, de har bland annat att göra med att jag skrivit detta inlägg löpande under dagen. Orkar inte fixa.

06.00 vaknade jag. Tyvärr. Helt utan orsak.
06.40 vaknade sonen. Vi läste Trollkarlens hatt i sängen en halvtimme. Sedan duschade jag medan han lekte med mina gamla Playmobil. Frukost. Maken fixade tandborstning och påklädning av barnet medan jag svarade på några mejl och bloggade.
8.40 körde jag maken till tåget, barnet till dagis. Pratade lite praktiska grejor med dagispersonalen.
9.20 tände brasa, kokade te, flyttade dator och stol till vardagsrummet så jag kunde njuta av brasan.
9.30 på med datorn, läsa mejl med omslagsförslag till Naondel, fundera kring bilden. Twitter, fick tweet med fina ord om Maresi, blev glad och retweetade.
9.55 Påbörjade arbete med pjäsen jag skall skriva inom ramen för Ung Dramatik. Jobbade med det fram till 11.40, men gjorde även annat: lite research till pjäsen online, lite twitter, lite FB (men väldigt lite denna gång, antagligen för att jag visste att jag var rapporteringsskyldig). Mejl kring #feminisminya-chatten jag skall delta i i morgon kväll på Twitter. Det blir 21.30 finsk tid, men på engelska - delta gärna!
11.40 lagade lunch (wrap med underbara rester från helgens måltider, bland annat duck confit, apelsin och pepparrotsost, och ja, jag fotade och instagrammade måltiden, sue me!), åt medan jag såg en bit av den fina dokumentären Twinsters på Netflix.
12.05 kokade en kopp grönt te, påbörjade detta inlägg. Trött, huvudvärk, drömde om en tupplur. Flyttade kontoret till USS Enterprise. Kollade FB och mejl. Textade med maken, kom överens om att jag hämtar honom från tåget. Arbetstempot sjönk märkbart. Såsade på med ditten och datten och tiden bara gick. Väntade på ett samtal, använde det som ursäkt för att inte sätta igång med arbetet.
12.50 filade det sista på USA-Maresi.
13.10 Min agent ringde och vi diskuterade diverse frågor kring Naondel.
13.30-13.40 Sparade USA-Maresi och sände det till Abrams Books.
13.40 skrev utlåtande för arbetsgruppen för Lättläst Litteratur. Manuskriptet ifråga hade jag redan läst och gjort mig en uppfattning om tidigare. Mejlade det till gruppens sekreterare.
13.45 PAUS! Med A Feast for Crows och en kopp te och några Väinämöisen palttoonapit.
14.20 ringde jag min Förlaget-redaktör för att diskutera omslaget.
14.30 skrev mejl med kommentarer kring omslaget till min Tammi-redaktör.
14.55 körde för att hämta maken från tåget.
15.00-15.20 diverse smågrejs
15.20 Körde för att hämta på dagis. Arbetsdagen slut, men jag kommer säkert att sköta lite mejl och sociala medier ännu ikväll.

2 kommentarer:

  1. Jestas! Borde kanske själv också skriva upp allt jag gör, för ofta känns det som om att jag inte får nåt gjort, fastän jag ändå fixat en massa.

    SvaraRadera