2015-12-28

Nu är det dags att vänsterprassla

Det var en bra jul. Lugn och skön och jag har faktiskt läst två hela böcker. Det blir allt lättare ju äldre barnet blir. Han har tillbringat det mesta av jullovet med att bygga och leka med sina julklappslegon = lästid för mor.

Men nu balanserar jag jobb och barnets jullov och det är inte helt lätt. Jag har tre artiklar på engelska som skall in nästa vecka. För dem måste jag läsa en del material. Och så skall jag läsa in lite av Maresi på engelska också. Idag kom manuset till Naondel på posten med redaktörens kommentarer och det måste jag ta itu med asap - min utmärkta översättare väntar otåligt på att få åtminstone en del av manuset att arbeta med. Idag arbetade jag på en artikel en timme på morgonen och så redigerade jag den nu ikväll efter att sonen somnat. I morgon skall maken och sonen hitta på något så att jag kan jobba.

Jag hade tänkt se en film ikväll. Klickade redan fram en på Netflix och plockade fram stickningen. Och så slog det mig: det jag verkligen vill göra är smygbörja på Maresi II. För nu är det ännu inte jobb: redigeringen av Naondel är jobb. Maresi II är vänsterprassel. Film och Bradley Cooper i all ära, men att skriva är ju trots allt det bästa jag vet. Så nu plockar jag fram anteckningsboken och börjar sammanställa mina anteckningar om Maresi II. Sådär lite halvt i smyg, som nöjessysselsättning om kvällarna.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker det är jätteroligt att det går så bra för dig.
    Men jag hänger inte med riktigt. Jag har fått för mig att Naondel är fortsättningen på Maresi men så är det alltså inte utan Naondel är något helt annat som du klämmer in mitt i ditt trebokskontrakt?

    Det blir säkert fantastiskt hursomhelst för den delen.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naondel är den andra boken i trebokskontraktet, Maresi II är nummer tre. Enkelt och redigt, eller hur? ;-) Naondel utspelar sig före Maresi, därför kallar jag inte den Maresi II (och även Maresi II är ju bara en arbetstitel).

      Radera