2015-12-08

Balen!

Oj oj! En hel dag har det tagit att varva ner efter BALEN. Det var en nervkittlande dag, det måste jag erkänna. Eller, jag var nervös tills håret var fixat och jag gjort min sminkning. Sen, när allt var på plats så att säga, var jag inte nervös alls mer.

Om vi börjar med allt det där ytliga så är jag supernöjd med alltihopa. Min klänning var alltså designad av Saaga design i Ekenäs. Noora Steenvoorden och Mikaela Sundström lyssnade verkligen på vad jag ville ha men kom också med egna förslag. Noora läste Maresi och blev inspirerad av dörrarnas betydelse i boken, vilket syns i klänningen. Själv ville jag hedra min mormor och alla generationer av kvinnor före mig och deras hantverkskunnande. Mormors tavlor har jag bloggat om förr, och de var inspirationskällan till husen på klänningsfållen. På axeln hade jag dessutom den fembladiga ros som spelar en viktig roll i Maresi. Jag älskar helheten: råsidenet har en otroligt vacker grön färg, klänningen sitter perfekt på mig (och jag behövde ingen korsett eller stödunderkläder, vilket jag uppskattade på det varma slottet!) och som ett skämt hade jag kastat jag fram att jag ville ha swarovskikristaller - vilket Mikaela tog ad notam, köpte en bunt och sydde fast dem för hand på klänningen som en stjärnhimmel.



Min mormor syns också i min frisyr: jag ville ha lite förtiotalskänsla på den. Som mormor har på denna bild.

Den visionen uppfylldes perfekt av Hilkka Stenberg på TS Salonki i Helsingfors. 

Sminket fixade jag själv, jag ville inte känna mig alltför målad, Hilkka gav mig ett gott råd: ta god tid på dig och gör det i lugn och ro. Jag hade tittat på lite tutorials på youtube (yep, jag är ingen mästersminkare om man säger så) och följde det goda rådet. Är alldeles nöjd med slutresultatet.

Min man duschade och drog på sig hyrfracken och så var han klar.


Det var spännande att ta sig till balen: i hur god tid ska man starta? Hur funkar det med taxin etc sen utanför slottet? Vi satt i taxikö i ca 15 minuter men det gjorde inget för vi hade startat i god tid. Väl inne visade vi inbjudan och foto-id och så bytte vi skor och sen köade vi. Och köade och köade. Upp för en lång trappa. Såg lite kameror. Försökte komma ihåg att ha god hållning. Och med ens var vi inne i ett litet rum, där stod presidenten, jag hann tänka att jaha det är bara på TV det spelas musik för där var det tyst, skaka hand, presidenten säger hyvää itsenäisyyspäivä och jag svarar idiotiskt detsamma (ville ju tala svenska!) och så visas det att man hastigt hastigt skall gå vidare. Så då gör man det. Och man visas in i ett rum där det är kö men allt är så smått och trångt så man har ingen aning om vad det är man köar till. (Bålen, visade det sig.)



Saker som överraskade mig på balen:
- Hur smått det var och hur otroligt mycket personal det fanns i alla rum. Och alla var så vänliga och trevliga.
- När man sitter hemma och tittar på TV kritiserar man folks klädsel, men när jag var på plats tyckte jag att alla var så oerhört vackra och fint klädda.
- Maten såg godare ut än den var (förlåt!)
- Kvällen var så kort! Vi skulle vara på plats 19.30. Jag hade två intervjuer i atrium, så början av kvällen hängde jag mest där och väntade på att de skulle börja.
Screenshot från TV:n, fotograf: min mor

När vi väl kom ner till balsalen var redan all "klassisk" musik (valser, tangon) slut och orkestern spelade modern dansmusik. Jag hade gärna tagit minst en vals, men jag har en dansant man som kan föra till nästan vilken musik som helst så jag fick dansa en hel del ändå.

Jättemånga bekanta såg jag inte. Bytte några ord med författaren Tittamari Marttinen, min "Finlandiaårskollega" Jussi Valtonen och Maarit Feldt-Ranta samt några till.




Jag är väldigt glad att jag en gång i livet har fått uppleva slottsbalen som ju är något av en institution i Finland. Men lite känner jag nog att fokus ligger på fel sak. Det är klänningar och frisyrer och kameror och att visa upp sig som gäller, Speciellt för de riktigt kända (Arman t.ex. blev ju intervjuad hela kvällen lång, såg det ut som). Och jag är helt medveten om att jag gick med i det spelet - för det är så balen är upplagd idag. Lite mer fokus skulle ändå få ligga på vad det är vi firar, tycker jag, och därför försökte jag hedra den generation vi har att tacka vår självständighet för i min klädsel.

8 kommentarer:

  1. Du var jättefin och sa smarta saker i dina intervjuer – som vanligt! Kul att få uppleva balen så här via bloggen! :)

    SvaraRadera
  2. Du och din man var ett stiligt par! Det var extra roligt att se på självständighetsbalen i år då man fick vänta på att se bekanta ansikten.

    SvaraRadera
  3. Klänningen var helt fantastisk! Och, som man säger, vad är väl en bal på slottet - nu kan du svara på den frågan :) Vilken häftig grej att ha varit med på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu kan jag det, haha! Det var verkligen en ynnest att få uppleva detta.

      Radera
  4. Det här var bra skrivet, tack.

    SvaraRadera