2015-12-17

Årets bästa skrivtips

Nu mina små murvlar skall jag ge ett av mina bästa skrivtips. Plocka fram papper och penna! Är ni redo? Bra.

Jag är en drömmare. Jag har alltid varit det. Lever på dagdrömmar och månsken. Men det slog mig igår att jag samtidigt är väldigt målinriktad när det gäller mitt skrivande. Alldeles från första början, då mitt mål helt enkelt var att få en bok publicerad, har jag jobbat utifrån mål jag vill uppnå. Samtidigt är "mål" inte helt rätt ord. För ett "mål" implicerar åtminstone för mig a) att man misslyckas om man inte uppnår det, och b) att när man kommit i mål är man färdig. Jag har svårt att hitta rätt ord för vad jag menar. Det är inte en "dröm" heller, för det känns så vagt, som att det uppfyller sig eller så inte och vad jag gör har väldigt lite med saken att göra. Det är frågan om saker jag strävar mot, utan att på något vis anse att jag misslyckas om jag inte når ändra fram. Men för enkelhetens skull kallar jag det nu för mål.

Jag tror att det är väldigt bra att ha tydliga sådana här mål att sikta mot. Inte för att jag skriver under den där visualiseringstekniken, att "om man bara föreställer sig tillräckligt tydligt vad man vill ha så får man det" och så skall man göra collage med bilder på fina bilar och snygga karlar. Skulle denna enkla metod vara foolproof skulle alla i hela världen kunna vara rika, och så fungerar det ju inte. Men jag tror att ju tydligare man är med sig själv om sina målsättningar desto lättare är det att aktivt jobba mot dem. Om man inte riktigt vet vad man vill så flummar man bara på. Och har man tydligt uttalat vissa saker för sig själv är det lättare att till exempel fatta beslut då man ställs inför ett val, eftersom ens undermedvetna redan jobbat med frågeställningen ett tag.

Igår satte jag mig ner framför brasan och gjorde en detaljerad lista på mina författarrelaterade mål inför 2016. Jag var så specifik jag bara kunde. Jag skrev inte bara att jag vill avsluta ett första utkast på Maresi II inom 2016, utan ett utkast som jag är riktigt nöjd med. Jag skrev ner mål gällande hurudana arbetsrelationer jag vill ha, hur jag vill att böckerna säljer, allt sådant. Jag vill inte berätta exakt vad jag skrev här, för såpass sköra är drömmar ändå - och det är bara för mig själv jag kan erkänna det mesta. Jag höll ju hela författardrömmen hemlig så länge jag kunde, eftersom jag var rädd att bli utskrattad för min hybris.

Listan är inte helt färdig än, jag kom till exempel just på att jag lite glömt den kreativa sidan, hur jag vill att det skall kännas att skriva, sådant. Men jag kan bygga på den här i december.

Så mitt tips till dig, med skrivarambitioner, är att göra en skrivmålslista för 2016. Var specifik, var detaljerad, tänk på hur du vill må och känna dig, och var inte rädd för att ställa målen högt. Annars har man inget att sikta mot!

4 kommentarer:

  1. Jag borde bli bättre på att verkligen skriva ner mina målsättningar och drömmar. Har dem väldigt klara i huvudet, men skulle vara bra att spjälka upp det lite och fundera HUR jag tar mig nånstans. Tack Maria!

    SvaraRadera
  2. Hyviä vinkkejä, kiitos. Haluaisin kuitenkin vielä kertoa, että olet ollut ehdottomasti kaikkien aikojen lempikirjailijani jo monen vuoden ajan. Luin Arran sattumalta 4 vuotta sitten,ja siitä lähtien olen rakastanut kirjojasi. Arra sattuu myös olemaan kaikkien aikojen lempikirjani. Ja hyvää joulua!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oi kiitos, miten ihana joululahja saada tuollainen kommentti! Oikein hyvää joulua sinullekin!

      Radera