2015-12-21

Året som gick

Den här tiden på året brukar jag göra en tillbakablick över året som gått. I slutet av 2014 skrev jag "Tack 2014. Bra jobbat. 2015 har sannerligen nåt att försöka leva upp till." Och oh boy, det tog 2015 på orden och levererade så att det smällde om det. 2016, hör du på? Du har stora skor att fylla.

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
O ja. Jag vann Skugg-Finlandia. Sålde flera utlandsrättigheter, somliga på tre böcker. Bland annat en stor deal med USA. Blev nominerad till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris. Sommarpratade i radio och predikade i en kyrka i samband med Mariehamns litteraturdagar. Blev bjuden, och gick på, självständighetsbalen på presidentens slott. Uppträdde mer på finska än nånsin förr. Fick två noveller publicerade, den ena på finska, den andra på både finska och engelska. Ja och så har jag sålt böcker, framför allt på finska, på ett sätt jag inte gjort förut.
Reste du någonstans under 2015?
Visby i maj, Mariehamn i både mars och juni, Stockholm i september, Reykjavik i oktober.
Är det något du saknar år 2015 som du vill ha år 2016?
Alltså, visst finns det saker jag professionellt strävar efter hela tiden, men jag kan inte på något vis säga att jag är besviken på hur 2015 blev. Däremot fortsätter jag att önska att de som står mig nära inte skulle ha problem med hälsan hela tiden.
Största misstaget?
Jag säger precis detsamma som de senaste åren: Det har nog varit missar i familjelivet: snäsighet, ilska, sånt. Usch. Mammamissar, mest.
Bästa köpet?
Min fabulösa specialdesignade balklänning! Och vårt nya sovrum.
Vad spenderade du mest pengar på?
Förutom huslån och mat så blir det nog sovrumsrenoveringen i februari. Och klänningar :-)
Gjorde någonting dig riktigt glad?
O ja! Massvis med saker. Att Maresi sålt till tretton länder totalt. Och att jag fått så fin feedback på boken från en massa förhandsläsare i England. Att jag fått samarbeta med så oerhört proffsiga och kompetenta och trevliga människor på det brittiska förlaget Pushkin Press och den PR-byrå de anlitat, Riot Agency.
Min härliga son gör mig också glad, dagligen.
Vilka böcker kommer alltid att påminna dig om 2015?
Lite självcentrerat måste jag nog svara Maresis engelska utgåva, som jag fick i min hand för nån vecka sedan (fast den ju egentligen utkommer först i januari 2016).
Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Gladare, skulle jag säga. 2015 har varit ett bra år, professionellt och privat. 
Vad önskar du att du gjort mer?
Läst mer, precis som året innan, även om jag nog faktiskt skärpt mig då 2014 var mitt uslaste bokår någonsin.
Vad önskar du att du gjort mindre?
Samma svar som tidigare år: Ätit mindre socker. Slösat mindre tid online. Och blivit mindre arg...
Favoritprogram på TV?
Jag ser ju aldrig på TV mera. Det blir Netflix och BoJack Horseman mm.
Bästa boken?
Elena Ferrantes Neapel-svit har satt djupa spår.
Vad gjorde du på din födelsedag 2014?
Firade sportlov i Österbotten. Som alla år!
Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Mer god hälsa i familjen.
Något du önskade dig och fick?
Ja, alla dessa utlandsförsäljningar har verkligen varit en dröm som blivit uppfylld. Framför allt att få utkomma på engelska. Till England sålde jag iofs 2014 men USA-dealen kom detta år.
Något du önskade dig och inte fick?
Ja. Att min familj skall få vara helt frisk. Annars är jag väldigt bra på att snabbt glömma besvikelser, faktiskt.
Vad fick dig att må bra?
Det är nog två saker: Att skriva gör alltid så att jag mår bra - även då det går dåligt. För jag vet att jag gör något vettigt, som jag är ämnad att göra. Och min fina familj som accepterar mig med alla mina brister - de får mig verkligen att må bra.
Mest stolt över?
Jag är väldigt stolt över att jag en gång satsade på det här med att skriva. Att jag vågade ta språnget ut i det okända, och att jag hållit fast vid min dröm, också delar av den som verkat helt ouppnåeliga. Att jag faktiskt kan försörja mig och min familj som författare av fantasy i Svenskfinland måste ändå ses som något av ett smärre under.
Sen måste jag också säga att jag är oerhört stolt över min man, som stöttar mig i detta konstiga yrke jag har till 500% och hela tiden arbetar med sin personliga utveckling på ett sätt som får mig att också vilja bli en bättre människa.
Högsta önskan just nu?
Att min familj skall få hållas frisk. Att jag skall lyckas med de tre stora arbetsuppdrag jag har under 2016: redigera klart Naondel, skriva ett första utkast av Maresi II och skriva en pjäs.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar