2015-12-18

Ännu ett skrivtips

Nu när jag är igång med skrivtips så kom jag på ett till: Om du är i början av din bana som skrivande människa, lyssna på podcaster om skrivande. Det finns många bra, som Fantastisk podd (blink blink) eller Writing Excuses. Men orsaken till att du skall lyssna har inte att göra med att du skall lära dig vissa redskap som omedelbart gör dig till en bättre skribent. Kanske du snappar upp några goda råd, och bra så. Men orsaken till att du skall lyssna är att du skall känna dig mindre ensam.

Jag vet att när man börjar skriva så känns det som om man var den enda som kämpar. Den enda som inte förstår hur man skall ta det där första usla utkastet och göra något av det. "Riktiga författare, de skriver såklart en bok från början till slut och så är den klar! Det är bara jag som inte klarar av det." Den där känslan av att famla i mörker, av att inte ha någon aning om hur andra gör och känner kring sitt skrivande, den upplevde jag som tung. Men genom alla de skrivpoddar som nu finns så inser man att alla känner så här. Alla skriver usla första utkast. Alla kämpar med att få rätsida på texten. Alla har haft steniga - och helt olika - vägar till publicering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar