2015-10-12

Vikten av frihet

Igår kväll gjorde jag undan en del små jobbsaker, som reseräkningar och dylikt, fast det var söndag, Men det var för att frigöra måndagen för skrivande. Alltid då jag besöker skolor och pratar om mina böcker och mitt skrivande understryker jag vikten av att skriva regelbundet, gärna för hand. Gör jag det själv? Icke. Jag var bättre på det förr, men nu "har jag aldrig tid", det är så mycket annat jobb som måste göras och så många deadlines att förhålla sig till. Men nu kände jag en stor saknad efter att få skriva fritt, vad som helst, utan att tänka på något särskilt. Så jag begav mig till Dönsby B&B där Nora ibland låter mig sitta och skriva, kokade en kopp te, tände ett ljus och tog fram anteckningsboken. Och så skrev jag för hand, fritt, i flera timmar, med lite avbrott för en diskussion om Anne på Grönkulla på Twitter och lite research. Det kändes som att jag var otrogen mot Naondel, men den berättelsen är hos sin betaläsare och mår bra av att få vila lite.

Det var SÅ SKÖNT att bara få skriva för hand. Tillfredsställande på ett djupt plan. Och jag tror att jag hittade ingången, några ingredienser, till en ny historia. En med Maresi i huvudrollen igen :-)

6 kommentarer:

  1. Åh vilken härlig känsla jag får av att läsa det här. Riktigt känner pirret av det där nya, lockande. Borde själv bli bättre på att skriva fritt och för hand. Man vet aldrig vad som händer då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde absolut göra det oftare. Det är egentligen enda sättet för mig att hitta nya historier. Eller ens att jorda mig själv.

      Radera
  2. Åh, jag gillar att Maresi får mera historier - får hon nånsin återse sin familj? Jag blev tårögd när hon skrev (jo, hon skrev! ;-) ) om sin far jämfört med Jais...

    SvaraRadera
  3. Jag också! Borde skriva för hand, och annat än bara bloggtexter och Pågående Projekt. Tror det är bra för både huvudet och motoriken (min handstil har blivit en skam).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min med... Jag kan ofta knappt själv läsa vad jag skrivit.

      Radera