2015-10-30

Summering av Reykjavikresan

Efter en natt i egen säng börjar jag känna mig lite mer mänsklig. Det här med att resa är inte helt lätt för en neurotiker som mig! Vi anlände till Reykjavik mitt på dagen på måndag, och åkte iväg igen onsdag förmiddag, så det var inte så mycket tid för att se på stan eller hälsa på isländska vänner. Hela tisdagen hade vi seminarier och sedan en mycket givande utflykt till Halldór Laxness hem. För mig var det nog resans bästa bit. Då hann man prata lite med de andra som var nominerade för barn- och ungdomslitteraturpriset (det var enda tillfället, och det var hemskt synd för det var så väldigt intressanta människor som jag gärna lärt känna mer) och dessutom se något av Island. Jag har varit där förr, på klassresa 1993 (!) men det är ju rätt länge sen. Och som tonåring är man så inåtvänd att jag nog inte tog till mig så mycket av omgivningarna som jag borde.

Så här är några foton, från Laxness hem och från en promenad jag gjorde på onsdag morgon innan bussen for till flygfältet.

Vy från Laxness sovrum






Laxness skrivbord


Laxness dotterdotter berättade om sin excentriske morfar

Alla lyssnar fascinerat. Senare samma kväll vann Jakob Wegelius, andra från höger, nordiska rådets pris :-)

Vy utanför Reykjavik
Min vana trogen fick jag flera idéer under resan till Laxness hem. Och alltid om jag lyckats skriva eller fått idéer under en resa, så känns den genast mycket meningsfull.

Många har frågat om jag blev besviken över att inte vinna priset. Jag kan helt ärligt svara nej, det blev jag nog inte. Jag hade tänkt att det fanns en liten möjlighet att jag skulle vinna, men jag hade inte räknat med det på något vis - om jag hade gjort det hade jag nog blivit besviken. Det har hänt så otroligt mycket fint med Maresi under det dryga år som gått med både pris och utlandsförsäljning att jag verkligen vore en idiot om jag blev besviken över att inte vinna även detta pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar