2015-10-30

Italien!

Och nu är tydligen också detta offentligt: Maresi har sålts till italienska Atmosphere Libre tillsammans med Naondel och den tredje boken om Röda klostret! Det är det andra språkområdet som köpt alla tre böckerna på en gång, och jag är verkligen glad och stolt.

Men detta med kommande deadlines har också fått mig att inse en sak. Jag måste säga nej nu. Till uppträdanden i skolor och bibliotek, till hedersuppdrag av olika slag. Åtminstone tills vidare. Under våren kommer vi säkert att fila på Naondel flera varv, plus att jag skall skriva en pjäs, och så borde jag börja på "Maresi II". Jag hinner helt enkelt inte med något annat.

7 kommentarer:

  1. Så häftigt! Grattis!

    Gillar också att du ger en verklighetstrogen bild av att vara (framgångsrik) författare på heltid. Tydligen är det inte bara att dra på sig yllesockorna och sätta ner sig och skriva medan royalties rullar in på kontot. Skulle vara intressant om du kunde blogga om hur du trodde att det skulle vara? Eller kanske du redan tidigt insåg hur det skulle bli?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för gratulationerna!
      Och det skriver jag gärna om! På måndag - nu måste jag fila på ett tal :-)

      Radera
  2. Riktigt roligt att läsa, Maria!
    Jag är glad för din skull, och för fantasyns.
    Bra att du själv inser att du måste tacka nej till saker. Det är annars lätt att hoppa på alltför många trevliga grejer, men jag vet ju hur det känns att bränna ut mig i båda ändar, så det är inte att rekommendera.
    Tur då att du är klokare än jag :)
    Finsk visdom och sisu är melodin, gissar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Stefan! Och roligt att "se" dig här. Hoppas det går framåt!
      Det är nog för att jag har såpass många vänner som bränt ut sig innan de fyllt 40 som jag lärt mig att man måste vara försiktig. Och det är så lätt att bränna ut sig på sånt som är roligt. Som det här yrket.

      Radera
  3. Hurra vad fint! Grattis miljoner!
    Och klokt klokt att veta vad som kräver tid. Skriva mot deadline, ja, bliv vid din läst bara.

    SvaraRadera
  4. Hehe, i min snabbläsning läste jag "filma på Naondel" :-) Det kommer säkert den dagen också :-)

    SvaraRadera