2015-10-05

After mäss mess

Det har varit några fullspäckade dagar! På fredag åkte jag till Åbo bokmässa och deltog i tre programpunkter på finska. Det är inte något jag gjort ofta, och min finska är så rostig att jag alltid känner mig lätt korkad när jag försöker uttrycka mig på finska. Jag får ju inte alls sagt det jag vill så smidigt som jag skulle vilja. Men det gick väl hyfsat bra i alla fall.

På eftermiddagen fick jag hänga med underbara Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg, mest på mitt bekväma hotellrum. Bland det roligaste med mässor och cons är ju att få träffa vänner man annars inte ser så ofta. Och på kvällen bjöd mitt fina finska förlag Tammi mig på middag, och på middagen fick jag sitta bredvid Lin Hallberg, som var en ny och mycket trevlig bekantskap. Maten på Mami var dessutom ypperlig.

Lördag förmiddag tillbringade jag vid en låångsam hotellfrukost (en av de bättre jag ätit, faktiskt, på Radisson Blu Marina) och i hotellsängen. Efter allt finskatalande var jag rätt slut. Men sen hade jag pass i Finland svenska författareförenings monter, och på eftermiddagen samtalade Mia Franck och jag om verkliga världar i fantasy. Det blev ett riktigt prima samtal, om jag får säga det själv. Håll upp korpgluggarna efter Francks kommande bok, den tredje delen i Martrilogin! Marlek heter den. Jag håller på och läser den just nu och säger bara så här: mycket, mycket lovande.
Här står vi och ser väldigt seriösa ut efteråt.


Igår fick jag veta att Maresi är nominerad till Kuvastaja-priset för bästa finska fantasyroman! En fantastiskt rolig överraskning!

Nu skall jag ta itu med alla mejl som kommit under min lilla Åboresa och betala räkningar och annat sånt. Hepp.

2 kommentarer:

  1. Seriösa? Äh, vi ser väl ut som om vi fixade all the mess-mäss.
    Och GRATTIS!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt, vi är superseriös författare, juh. Och tack!

      Radera