2015-09-05

Spridda lördagsfunderingar

Varför är färska gröna bönor så oproportionerligt dyra?

När jag börjar helgen med att baka scones åt familjen känner jag mig för en kort stund som en god hustru och mor.

Jag tänker på de syriska flyktingarna hela tiden. Hela tiden. Jag behöver inte bilder på döda barn för det. Jag donerar pengar och kläder och det känns verkligen inte som tillräckligt.

Det är hög tid att vi får en flyktingförläggning också i Raseborg. Här finns ju tonvis med tomma lokaler också. Pojo kommunhus t.ex., de stora möbelvaruhusen som stängs vid bensinstationerna mm.

Att ha sonen har en kompis på besök frigör väldigt mycket tid för mig att städa huset. Hurra?

Mitt regndagsprojekt, att städa skrubben i mitt arbetsrum, kommer aldrig till skott. När det väl är en regnig ledig dag, som idag, finns det så mycket annat mer akut som måste städas. Det kan också ha att göra med att detta är första lediga helgen på tre veckor. Första lediga dagen på tre veckor.

Har andra människor också så mycket onödigt bråte i skåp och på hyllor som vi?

Jag tar en tredagars paus från FB, på min makes uppmaning. Han såg att det just nu gjorde mig mer illa än gott att vara där, och han har rätt. Jag tog t.o.m. bort appen från min telefon. Och vet ni, det är skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar