2015-09-10

Enhörningar vs Zombies

Finns det nån annan än jag som tycker att det trots att vi är vuxna finns saker man ska gilla för att vara cool, och att det inte alls är de saker du gillar? För den känslan har jag. Och de är alltså rätt långt liknande saker som när man var säg tonåring.

Man skall gilla svärta i allt. Svarta böcker, svarta filmer, svart musik. Skräck, mörker, splatter. Zombies framom enhörningar. Inga lyckliga slut. Man skall identifiera sig mer med antagonisten än protagonisten. Helst skall man inte klä sig för färggrant heller, eller vara alltför gladlynt. Man är inte djup då. Ytlig är man, och det är det värsta man kan vara. Hu!

Tyvärr är jag ju inte alls sådan. Enhörningar framom zombies alla dagar! Utopier framom dystopier! Feel good framom noir!

I tisdags var jag på mitt livs första burlesklektion och jag insåg genast att detta passar mitt sinnelag perfekt. Glädje, färg, inte ta sig själv på allvar, underbar musik, höga klackar, en lärare som med ett brett och perfekt rött leende hojtar "tänk er att ni sträcker er efter en vinflaska!", det är precis min melodi.

2 kommentarer:

  1. Jepp. Djupt och roligt går inte alls ihop. Punkt. Usch. Burlesk är väl inte seriös konst? Norén ska det vara! / ironi av.

    (Burlesklektion låter jättecoolt. Fast höga klackar kan jag gärna skippa, sådär personligen.)

    Jag gillade din kolumn om Terry Pratchett i häromdagens Husis jättemycket, btw.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo burlesk är lättsinnigt! Som gjort för ytliga, simpla personer som mig.
      Kiva att du gillade kolumnen!

      Radera