2015-08-18

Stockholm och nominering

Jag åkte med sonen och hans ena gudmor på kryssning till Stockholm, därför var det lite tyst här på bloggen. Vi åt gott och mycket, såg Skansen i strålande solsken ("råttorna var bäst!"), simmade i bollhavet (en av oss tre gjorde det i alla fall), begrundade skeppets storlek och Stockholms vackra skärgård, frossade i glass och annat ohälsosamt, köpte legon och sov dåligt på båten. Sådär som det skall vara. Jag kom hem till nyheten om att Anaché, som enda svenska bok, är nominerad till HelMet-priset. Ett väldigt fint pris, tycker jag, som vill lyfta fram att god litteratur håller i många år (böcker som utkommit de senaste fem åren kan nomineras, och inte bara de allra färskaste böckerna) och som också vill föra i fokus att bibliotekarier är folk med sakkunskap och att litteraturen hör till bibliotekens kärnverksamhet. Här är en länk till en sida med mer information och de övriga nominerade, sidan är på finska. Det finns en svensk också men den har mycket mindre information. För mig personligen känns det fint att just Anaché, på många sätt min mest ambitiösa bok hittills, blivit nominerad. Den har lite hamnat i Maresis skugga.

I övrigt var det roligt att besöka Stockholm och turista lite, det har jag inte gjort på länge, bara åkt igenom. Det är nog en attans fin stad. Måste återkomma någon dag (utan barn) med lite mer tid och besöka lite fler muséer.

6 kommentarer:

  1. HelMets korta presentation av boken är verkligen fin och avslutas "Anaché ei todennäköisesti muistuta mitään aikaisemmin lukemaasi.":
    https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Vinkit/HelMetkirjallisuuspalkintofinalisti_Mari(71041)

    Stockholm måste du ju ta i akt att turista nästa år i samband med Swecon då du är hedersgäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det såklart! Före conen isf. Efter en con är man rätt slut. Man = jag.

      Radera
  2. Åh! Personligen ÄLSKAR jag Anaché och tycker att det är det bästa du skrivit hittills. Grattis!!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också Anaché och blev så glad att se den på listan :-)

    SvaraRadera