2015-08-06

Första jobbdagen

Nåja! Nu skall det bli sprätt på bloggen. Hoppas det finns nån kvar därute som hänger med trots det långa sommaruppehållet! Jag har verkligen inget att rapportera från sommaren: Archipelacon var det enda som "hände". Resten var bara långsamt leverne på stugan, hemma och delvis i Helsingfors eftersom makens mamma var här några månader (från USA). Jag kan inte begripa vart alla 7 semesterveckorna tog vägen.

Sommarens bästa läsupplevelse var nog Elena Ferrantes The Story of a New Name, den andra delen i hennes serie om Lila och Elena i Neapel. Den var ännu bättre än den första; så intensiv, tät, sådan otrolig observationsförmåga. Och den var inte ens en fantasy, tänk! Fantasy jag läst i sommar är The Goblin King som var riktigt bra, och Babylon Steel som var otroligt underhållande. Den tog sig alla friheter, öste på med extra allt och var både fartfylld, rolig och oförutsägbar.
Sedan läste jag också A Wilder Rose, en fiktiv biografi över Laura Ingalls Wilders dotter Rose Wilder. Den var väldigt intressant, speciellt delarna som handlade om hennes skrivande och hennes arbete som journalist under 1920-talets USA. Tyvärr var den inte så väl skriven.
Jag har börjat på Lars Sunds Tre systrar och på Jonathan Strouds Valley of Heroes. Jag har också läst en massa stickböcker. Stickat 1½ par sockor och är i startgroparna för ett större tröjprojekt. Drömmer om att ha tid att sy nån klänning också.

Vår arma trädgård är svårt försummad. Jag kan bara tänka mig vad grannarna anser.

Jag har börjat min första arbetsdag med att göra en lista på vad som måste göras under dagen. Nu när jag ser på den inser jag att det finns en enda sak på den som på riktigt är arbetsrelaterad. Det var att underteckna Maresis belgiska avtal. Det är nu gjort. Resten av sakerna är sånt som "förnya bibbaböcker" och "byt lakan". De hör nog inte riktigt hemma på en att-göra-lista första jobbdagen.

Hur var det nu man gjorde det här skrivandet igen?

2 kommentarer:

  1. Svar på din fråga: man sätter sig ner och skriver.
    Har jag hört sägas.
    Och man kan gärna börja med att byta lakan för att inte behöva tänka på det sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej men nu skämtar du väl ändå!

      Radera