2015-08-19

En fråga om Tidspiratens research

Janina Kastevik frågade i en kommentar kring Tidspiraten och hur jag gjorde när jag skrev läromedlet, närmare bestämt hur jag gjorde research.

Tidspiraten var ett beställningsverk av förlaget, vilket gjorde att jag hade dem som resurs. Dels hjälpte de mig att hitta referenslitteratur: jag läste andra läromedel, både på svenska och finska, för att se var texterna brukar ligga svårighetsmässigt och så, jag läste böcker om historia för barn, jag läste läromedel i historia för äldre barn och så vidare. Dessutom läste jag böcker om de olika tidsperioderna, men fick vara försiktig så att jag inte läste in mig för mycket (det höll på att gå så med vikingatiden, t.ex., eftersom jag tyckte det var så intressant). Om jag visste alltför mycket hade jag så mycket rolig fakta som jag ville ta med, och det var omöjligt eftersom beställningen uttryckligen låg på ett skönlitterärt läromedel. För mycket fakta i den löpande texten hade tyngt ner texten. Istället finns det faktatexter på nätet som lärarna kan komplettera Tidspiraten med.

Det fanns en referensgrupp bestående av tre lärare som hjälpte mig mycket och berättade vad de tar upp under lektionerna, vad eleverna brukar vara intresserade av, gick igenom läroplanen med mig, lät mig sitta med på en historialektion osv. Sedan hade jag dessutom en expert, en historiker, för varje tidsperiod, som jag intervjuade innan jag började skriva och som sedan faktagranskade min text (och illustrationerna).

Hade jag inte haft alla dessa externa resurspersoner hade det tagit oerhört mycket längre att skriva boken, det hade varit mycket svårare och det hade garanterat slunkit med en massa fel.

9 kommentarer:

  1. Jätteintressant! Jag försökte kolla om boken fanns på bibban, men nej! Är så nyfiken på den. Verkar som en himla bra hissabok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nå men vafföö har de inte den på bibban?! Morr.

      Radera
    2. Det går ju att föreslå böcker :-) Jag föreslog den just till vår bibba och den som är ansvarig för ämnet sa att den ser bra ut och hon sätter den på listan. Så Kugge kan låna den från HU så småningom :-)

      Radera
  2. Så intressant! Jag har nog aldrig reflekterat så mycket kring läromedel. Däremot minns jag att jag för några år sedan diskuterade med en historikerkompis om att man borde göra en lista på bra historiska romaner, sådana som faktiskt skulle beskriva tidsperioden någotsånär korrekt och inte vara nutidsroman i maskeradkläder. Jag borde ta upp den tråden igen :-)

    SvaraRadera
  3. En bok som fick godkänt av både femåringen och hans historielärarpappa var "Sketna Gertrud och kung Magnus kalas" av Gudrun Wessnert. Fungerade som högläsning, var intressant och tydligen också tillräckligt historiskt korrekt. Inte många böcker som går helskinnade genom vår nitiska jurybehandling, kan jag säga. :-)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för ditt svar, Maria! Jag tycker det låter som ett fullständigt drömprojekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt! Det förde med sig helt nya utmaningar och jag lärde mig massor.

      Radera