2015-06-18

Semester - hurra?

Det är konstigt, det här med semester.

Just nu fylls bloggarna av folks för-semesterstress. Eller längtan efter semester. Eller sorg över att de kanske inte har semester alls denna sommar.

Idag är första dagen av min sju veckor långa "semester". Den är dikterad av att igår stängde sonens dagis och det öppnar igen om sju veckor. Jag har inte haft nån stress innan, eftersom mitt arbete inte alls definieras av sådant som semestrar utan sådant som deadlines. Jag längtar heller inte alls, eftersom jag älskar mitt arbete, och närmast känner en gryende frustration över att inte kunna utöva det (på allvar) på sju veckor. Jag tror att jag inte känt det så starkt förut som i år, jag vet inte varför. Det där med att se fram emot att äntligen få tillbringa mer tid med familjen, vara en närvarande förälder och partner - det känner jag inte heller, eftersom vi har en ganska lugn och stressfri vardag (för det mesta), där vi båda är hemma då sonen kommer från dagis 15.30 och alltså hinner umgås mycket i vardagen. Dessutom jobbar maken och jag båda (för det mesta) hemifrån, vilket gör att vi ofta äter lunch ihop, och alltså hinner prata och umgås i lugn och ro, och alltså få den där "vuxentiden" det pratas om.

Sonen däremot har längtat efter sommarlovet i veckor. För hans skull är jag glad. Och om vädret var bättre skulle jag säkert känna större sug efter stugliv och vattenplask. Men som det nu är längtar jag inte alls efter att sitta och huttra i nån stuga som måste eldas och där man inte kan sitta ute pga regn och blåst utan måste trängas inomhus tre människor och en hund på ca 20 kvadrat. Det uschliga vädret är också orsaken till att vi, för första gången någonsin (?) firar midsommar i stan. Det känns jättejättekonstigt. Vi har ju alltid varit på stugan eller uppe i Österbotten där vi firat med släkten. Men 11 grader och regn lockar inte till strandliv direkt.

Men: sonen sa igår morse längtansfyllt att han skulle vilja ha croissanter nån gång. Jag förslog att det kan vi ju fira första sommarlovsdagen med. "Ja! Och så skall vi ha brasa och läsa saga och mysa! Och grilla korv!" Så det är det vi ska göra denna midsommar. Inomhus.

2 kommentarer:

  1. Låter som en perfekt midsommar ju! Åtminstone under dessa premisser. Och tänk vad skönt att ha livet sådant att semestern inte är den enda höjdpunkten, det är ju idealet. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det ÄR ju inte dumt. Jag vet det. Det är bara så... annorlunda att fira midsommar så här. Men ikväll blev det sangria, Spaceballs på Netflix med maken och strumpstickning. Det är bra det också, bara jag lyckas ställa om mig. Ha det skönt i skärin! Kram!

      Radera