2015-06-12

Jämställdhet på det litterära fältet

I dag kommer jag till tals i Helsingin Sanomat* i en artikel med temat jämställdhet på det finska litterära fältet. Det jag lyfte upp i intervjun är hur styvmoderligt barn- och ungdomslitteratur behandlas. Vilket skulle bevisas - i artikeln omnämns jag och Salla Simukka som ungdomsförfattare, medan alla andra är författare (eller poeter).

Jag är övertygad om att detta inte är något som görs medvetet, av illvilja, utan det är frågan om så djupt liggande vanor och mönster att ingen ens reflekterar över dem. Ingen kommer att tänka på att b&u-böcker borde inkluderas i årets största bokbilaga. Ingen kommer att tänka på att det vore bra att bjuda in någon av de stora, intressanta ungdomsförfattarna till Helsinki Lit. Ingen kommer att tänka på att barn- och ungdomsböcker också är intressanta för den vuxna publiken under mässor och evenemang. För det är ju inte riktigt litteratur, det är som Salla Simukka säger i artikeln, "talande djur och färggranna studsande bollar".













*Här ville jag skriva ett litet "förlåt för att jag just nu är överallt, det tar nog slut snart" vilket är en typisk kvinnlig grej, och jag måste verkligen bli bättre på att sluta be om ursäkt.

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Håller med med allt du skriver här. Bra att du syns överallt! Det är ju inte bara du som syns, utan just också b&u-litteraturen :-) Hejar på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra synpunkt! Och b&u-litteraturen behöver all synlighet den kan få.

      Radera
  2. Jag tycker de handlar alldeles logiskt. Det vet vi ju alla att dagens ungdom läser på tok för mycket. De behöver ingen ytterligare uppmuntran! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja! Vi borde stoppa dessa läsande ungdomar. De är ett riktigt otyg.

      Radera