2015-06-11

Den fula sanningen

Alltså, jag skall inte ljuga för er.

Det går trögt, det här redigerandet.

Jag har på fem arbetsdagar kommit till sid 10. (Aj, det gör ont att ens erkänna det där för mig själv.)

Det har flera orsaker. En är naturligtvis att det finns mycket jag skall kolla upp, fundera över, överväga, medan jag redigerar. Men det är verkligen inte hela förklaringen, inte ens halva.

E mycket större orsak är att jag ju egentligen inte hade trott att jag skulle redigera redan nu. Jag trodde jag skulle skriva på romanen tills semestern börjar, och sedan börja redigera i augusti. Men jag blev överraskande färdig redan i Visby i maj, och vill såklart utnyttja arbetstiden. Men min inre lättja tar över: "Jag har ju redan kommit längre än jag trodde, ingen panik, ta det lugnt."

En annan orsak är att jag var bortrest och sedan förkyld (och fortfarande hostar jag, är inte 100% frisk än) och trädgården exploderade under denna tid och det finns så mycket som borde göras. Är det ens lite varmt och soligt ute vill jag rusa ut och njuta/jobba i trädgården (ibland gör jag det också).

Och så är jag inte i Visby längre.

Det betyder att istället för att koka en kopp te och sitta vid datorn redan kl 8 äter jag frukost med familjen, för till dagis, kommer hem, kollar mejl, och plötsligt är klockan 10.

Det betyder att plötsligt står jag i köket och diskar, eller sätter på en maskin tvätt, istället för att redigera.

Men vet ni, mest är det för att jag slösar bort massor med arbetstid online, på FB och tusen andra sidor. Det är den nakna, fula sanningen.

4 kommentarer:

  1. Skönt att höra att jag inte är den enda som hattar omkring... Fast de två senaste dagarna har jag suttit rätt koncentrerat och tänkt på mitt manus. Alltså bara tänkt. Skrivande ser jag fram emot, men måste tänka om allt ordentligt innan jag börjar skriva om för tusende gången. Men nog vet jag att sen när jag ska sätta mig ner med min text hittar jag på tusen andra saker att göra i stället. Håhå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur skall man få pli på sig själv så de där tusen sakerna inte tar över? Det undrar jag!

      Radera
  2. Jag tycker faktiskt att den blomstertid nu kommen skall få njutas av också. Och med trädgård och allt! Och du HAR ju kommit längre än tänkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men om jag skulle vara där ute. Då skulle det ju inte vara nåt att gnälla över. Men då jag mest är inne. På nätet.

      Radera