2015-05-02

Min 2in1 tablettdator - the continuing saga

I torsdags köpte jag alltså en Asus T100 från Verkkokauppa. Den laddade inte alls och till slut dog batteriet och enheten gick inte längre att starta. På torsdag bytte maken den till en ny, likadan då han var i Helsingfors och jag satte den för säkerhets skull att ladda över natten utan att ens slå på enheten. På morgonen hade det dittills nya batteriet tömts och enheten gick inte att slå på och laddade inte.

Så i morse körde jag hela vägen (en timme) tillbaka till Verkkokauppa. Fick genast byta Asusen mot ett presentkort. Tittade på nya modeller, men insåg att Asusen var just allt det jag behövde, så jag sa att jag tar en ny, om vi kan öppna den och ladda den här i affären innan jag kör hem med den. Jag var tvungen att köpa den först, sån är tydligen deras policy, men sen gick det bra. "Jag är optimist", sa försäljaren, den kommer nog att funka denna gång.

Men ser man på. Indikatorlampan visade (än en gång) att den laddade, men denna enhet gick inte att över huvud taget slå på - den visade inte ens symbolen för tomt batteri, vilket de två förra gjort.

Då sa jag att nej, en Asus T100 skall jag INTE ha. Och jag för den inte heller tillbaks till er service för att byta den mot ett presentkort. "Nej nej naturligtvis inte, jag fixar det", sa killen, och det gjorde han också, Sen köpte jag en Lenovo Yoga Tablet 2. Den är starkare och har bättre skärm men går inte att använda i knäet (men har andra bra funktioner istället) och har inte heller en normal USB-port - men det fick jag honom att ge mig på köpet (fattas bara annat). 1½ timme senare körde jag hem med den nya apparaten. Som jag nu laddat i en timme men det finns ingen indikatorlampa på den så ho vet om den nu laddar... Men den kan väl inte ha samma fel. Hoppas jag.

Men tre Asus T100 med samma fel i rad? Jag är till och med glad att de såg att den inte funkade, så trodde de inte att jag var tokig eller nåt.

Håll tummarna för min Lenovo...

4 kommentarer:

  1. Köpte ny dator i förrgår! Höll på att köpa Asus men det blev en H-P istället. Tur tydligen.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte föreslå att du kollar ditt eluttag - speciellt skarvsladdar kan vara sådana att ett uttag funkar och det bredvid inte (vi har en sån), men om den inte gick att ladda i butiken heller så måste det ju vara nåt fel på plattorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi försökte med eluttag i flera av husets rum. No luck.

      Radera